Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft ''de minst slechte keuze gemaakt'' door de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) vanaf februari niet langer op Terschelling te laten varen.

Dat stelden VVD en PvdA woensdag in een overleg in de Tweede Kamer.

VVD-Kamerlid Aukje de Vries: ''We hadden het liever anders gezien, maar het belang van de eilanders moet voorop staan''. PvdA-Kamerlid Duco Hoogland noemde het besluit van Mansveld moedig. ''Het is bedoeld om de Wadden bereikbaar te houden.''

Partijen als CDA, SP en D66 lieten zich tijdens het overleg een stuk negatiever uit. ''Dit besluit is geen olie op de golven, maar olie op het vuur'', aldus CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.

''Het wordt voor de reizigers alleen maar duurder zo'', zei SP-Kamerlid Farshad Bashir. En: ''Aan de aanpak van de staatssecretaris zitten heel wat haken en ogen'', vindt D66-Kamerlid Wassila Hachchi.

Mansveld besloot half oktober dat de EVT niet langer op Terschelling mag varen. De dienst maakt het voor rederij TSM/Doeksen onmogelijk om voldoende te verdienen.

De overheid heeft het alleenrecht voor de verbinding verstrekt aan TSM/Doeksen. Totdat dit besluit definitief is - een traject dat nog jaren kan duren - mocht EVT echter ook varen.

Problemen

Door de concurrentie kwam TSM/Doeksen in de problemen. Het bedrijf wilde aanstaande winter minder gaan varen om niet financieel onderuit te gaan. Dat vond Mansveld onacceptabel. Er is de afgelopen maanden nog naar alternatieven gekeken, maar uiteindelijk was er volgens de staatssecretaris maar één oplossing mogelijk om de publieke belangen te beschermen.

EVT gaf eerder aan het besluit niet zomaar te accepteren. De veerdienst stapt naar de rechter. De zaak dient half december. Verder loopt er ook nog een procedure bij het Europese Hof van Justitie.

Arjen Haantjes van EVT zegt optimistisch te zijn over de uitkomst van de procedures. Hij is niet van plan te stoppen met de vaarten naar Terschelling.