
NS slaat vaakst stations over tussen Nijmegen en Arnhem
De NS rijdt het vaakst stations voorbij tussen Nijmegen en Arnhem, tussen Bergen op Zoom en Vlissingen en tussen Utrecht en Hilversum.
Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) dinsdag aan de Tweede Kamer.
Dagelijks stoppen treinen bijna veertigduizend keer op een station. In 0,02 procent van de gevallen wordt er een station overgeslagen. Het gaat dan meestal om kleine stations, stelt Mansveld op basis van gegevens van de NS.
Grote groepen
De reden waarom een trein een station overslaat, wordt niet geregistreerd, maar volgens de NS wordt de maatregel meestal ingezet om te voorkomen dat grote groepen reizigers nog meer vertraging oplopen.
Sommige stations kwamen er dit jaar bekaaid vanaf. Zo werd Nijmegen Lent al 374 keer overgeslagen (0,81 procent). Op station Elst stopte al net zo vaak een trein niet (0,79 procent). Arnhem Zuid werd 376 keer overgeslagen (0,82 procent). Op Utrecht Overvecht stopte 135 keer een trein niet (0,14 procent).
Ook rijden treinen in enkele gevallen door op grote stations, zoals Amsterdam of Rotterdam Centraal. "In dat geval is de trein kort daarvoor door vertraging opgeheven, maar passeert hij nog wel leeg het station", legt een woordvoerder van de NS uit.
"Op het voorgaande station zijn de reizigers dan al uitgestap. Normaal gesproken komt de volgende trein er dan snel achteraan."
Beweeg de cursor over het diagram om de aantallen te zien. De gegevens zijn afkomstig van Rijksoverheid. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen
'Meer hinder'
Ook al is het overslaan van stations Mansveld een doorn in het oog, ze wil de NS dit toch niet verbieden. ''Als ik dat zou verbieden zou ik NS mogelijk dwingen een andere bijsturingsmaatregel toe te passen die tot meer hinder leidt voor reizigers. Dat is niet in het belang van de (veel) grotere groep reizigers'', schrijft ze daarover.
Ze vindt dat het overslaan van stations dan ook alleen mag worden ingezet als dit echt noodzakelijk is.
De staatssecretaris benadrukt verder dat ze vindt dat de NS gewoon de dienstregeling moet rijden. Mansveld: ''De reizigers mogen verwachten dat dit betrouwbaar en punctueel gebeurt. En ze moeten er zeker op kunnen rekenen dat treinen stoppen op de stations die ze volgens de dienstregeling aandoen.''