Arriva wil rijden op Fyratraject

Staatssecretaris Wilma Mansveld (spoor) moet 3 maanden de tijd nemen om samen met vervoerbedrijf Arriva te kijken naar een alternatief voor de uitgevallen Fyra. 

Dat zei Arriva-directeur Anne Hettinga donderdag tijdens een gesprek met de Tweede Kamer. ''We zijn al 12,5 jaar verder, dus 3 maanden is in mijn ogen niet heel erg veel. En het is in het belang van de reiziger en de belastingbetaler.''

Arriva wil samen met Deutsche Bahn snelle treinen aanbieden op het traject tussen Amsterdam en Brussel. Dat zou vanaf eind volgend jaar al negen keer per dag kunnen.

Enkele jaren later zouden er dan nieuwe hogesnelheidstreinen ingezet kunnen worden, zodat er met 300 kilometer per uur naar Brussel kan worden geraasd.

Samen met de Lage Landen Lijn die Arriva nu al in de pen heeft voor de verbinding Den Haag-Brussel vormt het nieuwe voorstel volgens Hettinga een veel beter alternatief dan de NS en de Belgische NMBS nu hebben gepresenteerd.

Na het uitvallen van de Fyra hebben die bedrijven een plan gemaakt waarbij er meer intercity's gaan rijden. Ook zullen de Thalys en de Eurostar vaker worden ingezet. De NS en de NMBS stelden tijdens het gesprek vraagtekens te hebben bij de uitvoerbaarheid van de plannen van Arriva.

Net gekregen

Arriva, dat in het noorden en oosten van het land nu al met treinen rijdt, heeft nog geen definitieve offerte neergelegd bij Mansveld, omdat belangrijke informatie daarvoor ontbreekt. ''We hebben daar meerdere malen om gevraagd, maar niet gekregen'', aldus Hettinga. Hij hoopt nog een kans te krijgen om een prijsvoorstel te doen aan Mansveld.

Het ministerie van Infrastructuur stelt dat Arriva met internationale treinen kan gaan rijden als ze aan de eisen voldoen. ''Het internationaal treinverkeer is geliberaliseerd'', aldus een woordvoerster.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie