'Nieuwe' coalitie komt met voorstel mediabezuinigingen

Coalitiepartijen VVD en PvdA komen donderdag samen met de begrotingsakkoord-partijen D66, ChristenUnie en SGP met een nieuw voorstel om invulling te geven aan de mediabezuinigingen.

Het is daarmee het eerste gezamenlijke voorstel van de "nieuwe" coalitie.

In het begrotingsakkoord tussen deze partijen is vrijdag afgesproken dat er minder wordt bezuinigd op de mediabegroting dan aanvankelijk de bedoeling was.

Vorige week debatteerde de Tweede Kamer nog met staatssecretaris Sander Dekker (Media) over de bezuiniging van 100 miljoen euro, die voor 45 miljoen neersloeg bij de publieke omroep.

Van de 50 miljoen die nu beschikbaar is gekomen zal naar verwachting een groot deel van de bezuiniging op de publieke omroep ongedaan worden gemaakt.

Regionale omroepen

Verder wordt vermoedelijk de bezuinigingsdruk (25 miljoen) voor de regionale omroepen verlicht. Eventueel kan ook het opheffen van het Mediafonds (drama en documentaire) verzacht worden. Hier stond een bezuiniging van 16 miljoen voor ingeboekt. De NPO heeft aangegeven de taak van het Mediafonds te willen overnemen. 

CDA-Kamerlid Pieter Heerma laat aan NU.nl weten dat hij donderdag bij het debat over de omroepbezuinigingen zal vragen om met het vrijgekomen geld de bezuiniging op de regionale omroepen met de helft te verminderen. 

Eigen inkomsten

Meer eigen inkomsten zouden de pijn verder kunnen verzachten voor de omroepen, die afgelopen jaren vaker geconfronteerd werden met bezuinigingsoperaties.

Zo becijferde een onderzoeksbureau dat de publieke omroep binnen de huidige regels tot 43 miljoen aan extra inkomsten kan genereren. 

Als de regels worden aangepast binnen Europese kaders kan er zelfs 107 miljoen aan extra eigen inkomsten worden opgehaald, zo becijferde het onderzoeksbureau. Zo kan de omroep bijvoorbeeld extra geld ophalen door meer geld van de kabelaars als Ziggo en UPC te vragen. 

Reclame

Ook kan er volgens de onderzoekers meer reclame worden uitgezonden. SP-Kamerlid Jasper van Dijk zegt donderdag echter te gaan voorstellen om te stoppen met het plan om meer reclame uit te zenden op de publieke omroep.

"Dit was een bizarre oplossing van Sander Dekker om de bezuiniging te compenseren. Meer reclame maakt van de publieke omroep een commerciële zender. We moeten juist minder reclame hebben", aldus Van Dijk. "Nu de bezuiniging is gehalveerd, ga ik ervan uit dat dit rare plan wordt geschrapt." 

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie