De NS is met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) tot een akkoord gekomen over de toekomst van de hogesnelheidslijn.

Dat maakte het kabinet vrijdag bekend na afloop van de ministerraad. Het kabinet noemt het door de NS en de Belgische NMBS aangedragen alternatief 'acceptabel'.

Na het debacle met de Fyra moest de NS met een alternatief plan komen om het recht op het rijden op de hogesnelheidslijn te kunnen houden.

In dit alternatief gaan er hogesnelheidstreinen (tot 300km per uur), intercity's en stoptreinen rijden tussen Nederland en België.

Zo gaat Thalys de dagelijkse frequentie tussen Brussel en Amsterdam verhogen van negen naar veertien, en mogelijk zestien verbindingen en daarbij negen keer doorrijden naar de Franse hoofdstad Parijs en twee keer naar het Noord-Franse Lille

Eurostar gaat bovendien twee keer per dag over de HSL op het traject Amsterdam - Brussel en via de kanaaltunnel naar de Engelse hoofdstad Londen rijden.

Beneluxtrein

Ook komt de zogeheten 'Beneluxtrein' terug, een verbinding tussen Amsterdam en Brussel. Deze gaat zestien keer per dag rijden. De variant die van Den Haag naar Brussel rijdt gaat tien keer per dag rijden. 

De Beneluxtrein wordt nu al gebruikt ter tijdelijke vervanging van de Fyra. De frequentie van de verbinding vanaf Den Haag gaat vanaf 7 oktober in werking, de verbinding vanaf Amsterdam per eind 2014. 

Over de hogesnelheidslijn gaan in de toekomst intercity's rijden tussen Eindhoven en Tilburg met Den Haag.

Toetsing

Volgens Mansveld is het alternatief getoetst op waarde voor de reiziger en financiële en juridische gevolgen. Het alternatief betekent een inkomensverlies voor de Rijksbegroting en een vermogensverlies voor de NS.

Het voorstel zou tot stand zijn gekomen in overleg met de consumentenorganisaties.

Sommige partijen in de Tweede Kamer wilden de mogelijkheden onderzoeken om andere partijen op de lijn te laten bieden, zoals de Deutsche Bahn.

Fyra

Sinds januari wordt er op de hogesnelheidslijn niet meer gereden met de door de NS bestelde V250-treinen van AnsaldoBreda nadat er een onaanvaardbaar aantal storingen hadden plaatsgevonden. Er bleek daarna geen uitzicht om ooit nog met deze treinen te rijden.

"Wij leggen vandaag, samen met onze Belgische collega's, een goed doordacht herstelplan neer,
maar toch past ons bescheidenheid", zegt NS-directeur Merel van Vroonhoven.  "We realiseren ons dat we de reiziger hebben moeten teleurstellen. Het minste wat verwacht kon worden was dat we alles uit de kast zouden halen om te komen tot een alternatief."

Continuïteit 

FNV Spoor-bestuurder Roel Berghuis reageert positief op de plannen. "Een andere keuze van het kabinet zou zeer schadelijk geweest zijn voor de NS en zijn 30.000 werknemers. Deze plannen geven, na het Fyra debacle, weer continuïteit van de NS en levert bovendien honderd extra banen op."

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven reageert minder enthousiast. Zij vindt dat nu ook andere vervoerders een kans moeten krijgen op het spoor. "Misschien is het pakket van staatssecretaris Mansveld het beste, maar dat toets ik graag aan de concurrentie."