Mansveld gaat duurder treinkaartje niet blokkeren

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) is niet van plan om een prijsverhoging van het treinkaartje met 3,4 procent tegen te houden.

Dat blijkt donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. In de Tweede Kamer hebben veel oppositiepartijen moeite met de prijsverhoging.

De prijsverhoging per 2014 is voor een groot deel het gevolg van de inflatie. Daarnaast komt er 1 procent bij, omdat de NS per 2015 meer moet gaan betalen voor het gebruik van het spoor.

Tot slot worden extra kosten in rekening gebracht om de problemen met dubbele opstaptarieven te kunnen oplossen. Momenteel zorgen de diverse vervoerders op een reistraject voor meerdere opstapkosten.

Volgens Mansveld is de prijsverhoging binnen de afspraken met NS mogelijk en ze wil zich aan de afspraken houden.

Snijden

De SP noemt de prijsverhoging 'onacceptabel' en ook CDA, D66 en GroenLinks vinden het onaanvaardbaar dat de rekening zomaar bij de reiziger wordt neergelegd. Later sloot ook VVD zich hierbij aan.

De partijen verschillen van mening over de oorzaak van de prijsverhoging. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe vindt dat de NS moet "snijden in eigen vlees, in plaats van de rekening neerleggen bij de reiziger".

Krokodillentranen

PvdA'er Duco Hoogland laat aan NU.nl weten dat De Rouwe 'krokodillentranen huilt'. Volgens hem wist het CDA bij de aangekondigde bezuiniging van 50 miljoen in het kabinet Rutte 1 (met het CDA) al dat de rekening naar de reiziger zou gaan.

Mansveld zei eveneens dat in 2010 al bekend was dat de bezuiniging zou leiden tot een duurder prijskaartje. De Rouwe vindt dat Hoogland en Mansveld kiezen voor de weg van de minste weerstand door de bezuiniging één op één doorberekent aan de reiziger.

De Boer

VVD'er Betty de Boer was het met De Rouwe eens dat de rekening niet zomaar mag worden doorgeschoven naar de reiziger. "De NS moet zich eerst de vraag stellen: kunnen we snijden in eigen vlees." De Boer wil dat Mansveld hierover het gesprek aangaat met de NS.

Ze benadrukte wel dat er ook steeds meer van de NS gevraagd wordt, zoals maatregelen tegen het winterweer, reizigerscomfort via wifi en stopcontacten en service op de stations.

Mansveld stelde tijdens het debat dat wel degelijk ook gesneden wordt in eigen vlees. Ze had al toegezegd in gesprek te gaan met de consumentenorganisaties.

2015

De verhoogde kosten voor de NS door de 50 miljoen bezuiniging gaan pas in in 2015, maar Mansveld accepteert dat de kosten al in 2014 worden doorberekend.

Anders zou volgens haar de reiziger in één klap geconfronteerd worden met een prijsverhoging in 2015. Zij wil hiervoor wel nog advies inwinnen bij consumentenorganisaties.

Bloeden

De extra kosten voor het afschaffen van het dubbele opstaptarief is volgens de staatssecretaris tijdelijk. Die zullen in drie jaar geleidelijk worden afgebouwd.

GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren vindt het onterecht dat de reiziger moet 'bloeden' voor het afschaffen van het dubbele opstaptarief.

SP en D66 stellen dat de prijsverhoging het gevolg is van de bezuinigingen op het spoor. "Dat is geen efficiencywinst, maar het verplaatsen van de lasten", aldus Kamerlid Stientje van Veldhoven.

Farshad Bashir (SP): "Er moet meer geld naar het spoor. We moeten immers mensen in de trein krijgen, in plaats van in de auto."

Winterklaar

Tijdens het debat vroegen veel partijen om vaart te maken met het winterklaar maken van het spoor. De Rouwe vroeg snel met een structurele aanpak te komen. 

Volgens hem is het spoorsysteem zo complex dat de be- en bijsturing fundamenteel anders moet. "De staatssecretaris komt in het najaar met een stappenplan, maar het is nu genoeg geweest", aldus De Rouwe.

Volgens Mansveld kan het nog drie tot vijf jaar duren voor er fundamentele veranderingen komen. Ze wees erop dat afgelopen winter de tijdelijke maatregelen goed hebben geholpen en dat structurele veranderingen zorgvuldig moeten worden doorgevoerd.

Dienstregeling

Betty de Boer stelde voor om bij winterweer minder met aangepaste dienstregelingen te rijden. 

Ze vraagt zich af of het mogelijk is om in een gedeelte van het land met aangepaste dienstregeling te rijden als het in de ene helft van het land droog is en het in de andere helft sneeuwt.

Lees meer over:
Tip de redactie