
'Tot in 2015 problemen Werk.nl'
Daarom stelt hij extra geld beschikbaar voor betere dienstverlening.
Dit schrijft hij donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.
De problemen zijn ontstaan omdat Werk.nl 'wordt verbouwd terwijl de winkel open is', aldus Asscher.
Volgens de minister is het van belang dat in geval van storingen bij Werk.nl er alternatieve dienstverlening beschikbaar is. Daarom heeft Asscher extra middelen voor het UWV beschikbaar gesteld.
Meer personeel
De persoonlijke ondersteuning op de verschillende vestigingen van het UWV kan daarmee worden uitgebreid. Tot 2015 zullen uitkeringsgerechtigen binnenkort iedere middag terecht kunnen voor persoonlijk contact. Nu is dat nog alleen op dinsdagmiddag mogelijk.
Het UWV zal hier binnenkort 130 nieuwe medewerkers voor aannemen. Deze werknemers worden gezocht onder werkloze jongeren, aldus Asscher.
Ook zullen alle uitkeringsgerechtigden die na 3 maanden van zoeken nog geen werk hebben gevonden, door het UWV worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek.
Daarnaast had het kabinet al extra middelen beschikbaar gesteld voor de dienstverlening van 55-plussers en jongeren.
Bij storingen blijft UWV telefonisch bereikbaar en kunnen formulieren bij storingen per post aan klanten worden gestuurd.
Verbeteren
Volgens Asscher heeft het verbeteren van Werk.nl tegelijkertijd 'de hoogste prioriteit'.
Hij benoemt dat vooral het gebruikersgemak, de bereikbaarheid, vernieuwen van de zoek- en matchingsmethoden, een duidelijke menustructuur en het tegengaan van foutmeldingen gewerkt wordt.
Sinds vorig jaar vragen werkzoekenden via Werk.nl een uitkering aan, gaan ze via de site op zoek naar werk en moeten ze op de site aangeven waar ze solliciteren.
Veelvoorkomende problemen zijn sindsdien echter bijvoorbeeld dat de getoonde vacatures vaak oud of vervallen zijn. Dit probleem wordt eind dit jaar opgelost, zo schrijft Asscher. Een ander probleem waarbij getoonde vacatures zich buiten de door de werkzoekende aangegeven straal bevonden, zou inmiddels zijn verholpen.
Klachten
Al snel kwamen er klachten over de werking van de site, dat deze niet zou werken en onbereikbaar zou zijn. Vakbond FNV riep daarom in juli nog op om per direct te stoppen met het opleggen van sancties aan uitkeringsgerechtigen.
Uitkeringsgerechtigen zijn verplicht om bepaalde gegevens door te geven aan de uitkeringsinstantie, maar doordat de website niet goed werkt zou het UWV onterecht sancties opleggen, zo concludeerde de FNV na onderzoek onder bijna 6000 uitkeringsgerechtigden.