De Tweede Kamer gaat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) niet dwingen om andere vervoerders te betrekken bij het oplossen van de problemen die zijn ontstaan na het uitvallen van hogesnelheidstrein Fyra. 

CDA en D66 hadden dat wel gewild, maar kregen donderdagavond geen meerderheid achter hun plan.

Mansveld stelde eerder dat het niet wenselijk is om met andere vervoerders dan de NS om tafel te gaan, omdat er dan verwachtingen gewekt kunnen worden.

Dat zou juridisch glad ijs kunnen betekenen, stelde zij eerder. Experts zeiden echter dat een zogeheten marktconsultatie prima kan, als de staatssecretaris dan maar wel duidelijk is over haar bedoelingen.

Vergelijkingsmateriaal

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe was net als Stientje van Veldhoven van D66 gebrand op de marktconsultatie om op die manier vergelijkingsmateriaal te verzamelen. Bovendien had het volgens hem later enige maanden vertraging kunnen voorkomen, als een alternatief dat de NS 1 oktober voor moet leggen onvoldoende blijkt te zijn.

De Fyra viel begin december uit door grootschalige technische problemen. Vervoerders NS en NMBS besloten na maanden onderzoek niet verder te gaan met de hogesnelheidstrein.

Mansveld heeft aangegeven pas met andere vervoerders om de tafel te gaan als het plan van de NS niet volwaardig genoeg is.