Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft dinsdag benadrukt dat de NS zelf bepaalt of het de voorgestelde Traxx-locomotieven wil aanschaffen.

Dat heeft ze dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer gezegd.

De NS is naar eigen zeggen voornemens om de locomotieven van Duitse makelij aan te schaffen als tijdelijke vervanger van de Fyra-hogesnelheidstrein. 

Daarnaast worden de treinen ingezet op de Fyra-lijnen waar locomotieven van hetzelfde type al rijden. Dit kunnen ze in de toekomst blijven doen.

Mansveld kreeg onder meer van CDA-kamerlid Sander de Rouwe de vraag waarom de NS nu kiest voor een trein die geen 200 kilometer per uur kan rijden, zoals eerder wel een vereiste was voor inzet op de HSL-lijn. 

Toets

Volgens de staatsecretaris is het zaak dat voor 1 oktober een tijdelijke vervanger voor de Fyra gereed is. "Het staat de NS vrij om treinen aan te schaffen. Ik wacht het pakket af, dat getoetst zal worden." 

"Het lijkt mij niet verstandig dat ik me als concessie-verlener ook met de aankopen van de NS zal bemoeien." 

De NS reageerde eerder al op de mogelijke aanschaf van de locomotieven. "Mochten we overgaan tot kopen van de Traxx-locs, dan bieden die op de korte termijn een tijdelijke oplossing. Ook voor de latere mix die we willen gaan aanbieden van zowel klassiek spoor als HSL-mogelijkheden zijn de locomotieven echter inzetbaar."

Het spoorbedrijf zoekt nog naar een alternatieve hogesnelheidsoplossing die wel beschikt over de afgesproken minimale topsnelheid van 200 kilometer per uur.