Minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) gaat zich als houder van alle aandelen NS een stuk strenger opstellen in de richting van de directie van de Nederlandse Spoorwegen.

Dat maakte hij dinsdag duidelijk in zijn wekelijks gesprek bij RTLZ.

Dijsselbloem sprak over het gesprek dat hij maandagmiddag had met NS-topman Bert Meerstadt. De minister zei dat hij niet meer ''achteraf'' van belangrijke beslissing van de NS wil horen.

''Die volgorde draaien we om. De aandeelhouder moet veel vroeger door de NS geconsulteerd worden en ik ga er zelf op letten dat dat gebeurt.'' Dijsselbloem zei dat hij er zeer aan hecht dat hij als enige aandeelhouder van NS ''mee aan het stuur zit'' bij ingrijpende beslissingen.

Niet opjagen

Hij maakte ook duidelijk waarom hij zich niet laat opjagen met een definitief besluit over de Fyra en de toekomst van de hogesnelheidslijn. Waar nu alleen de technische mankementen duidelijk zijn, wil Dijsselbloem ook precies alle juridische en financiële gevolgen in kaart gebracht hebben. ''Al gaat iedereen op z'n kop staan, ik wil dit niet halsoverkop doen.''

Dat er rechtszaken gaan komen, kun je op je vingers natellen, zei Dijsselbloem. Hij hoopt dat het kabinet vrijdag kan besluiten over de Fyra.

Planning

Dijsselbloem gaf toe dat de persconferentie van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS over het drama van de Fyra dwars door de Nederlands planning heen ging.

Het heeft het proces dat NS en kabinet voor ogen hadden ''onder tijdsdruk'' gezet. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) was donderdagavond op de hoogte van de Belgische persconferentie op vrijdag en wist op dat moment ook dat de Belgen de stekker uit de Fyra gingen trekken.

Hoe groot de tegenvaller van het Fyra-debacle is voor de Nederlandse staat, kon Dijsselbloem nog niet zeggen. De tegenvaller zoveel mogelijk beperken is zijn prioriteit. Maar dat die in de miljoenen loopt is volgens hem een voorzichtige schatting.