Het besluit van de NS om te stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra is volgens Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66 ''onvermijdelijk''. Dat heeft ze maandag gezegd.

Volgens D66 moet de reiziger nu snel duidelijkheid krijgen. ''Dat betekent zo snel mogelijk een hoogwaardig alternatief voor de Fyra. De NS moeten nu eerst laten zien dat ze de reiziger een goede tussenoplossing kunnen bieden.''

GroenLinks is blij met de aankondiging van de NS om te stoppen met de Fyra. Dat heeft Kamerlid Liesbeth van Tongeren gezegd.

''Het is goed dat de NS aangeeft wat iedereen eigenlijk al wist. De Fyra is mislukt en we willen dat er nu wordt gewerkt aan een goed alternatief voor reizigers die naar België willen'', zei Van Tongeren. De reiziger mag daarbij niet opdraaien voor de kosten van het Fyra-debacle. ''Een reis naar België mag nu niet plotseling veel duurder worden.''

Mansveld

Mansveld zelf zegt niet over één nacht ijs te willen gaan bij eventuele beslissingen over de Fyra. "Ik wil graag de rapporten zien en de onderbouwing’’, stelde Mansveld maandagavond. Ze wil eerst duidelijk hebben wat een dergelijke stap betekent voor de reiziger, maar ook op juridisch en financieel vlak.

De staatssecretaris hoopt uiterlijk vrijdag de Tweede Kamer alle relevante stukken te hebben toegezonden en het kabinetsstandpunt duidelijk te hebben gemaakt. Wel liet Mansveld zich maandag - op basis van wat ze had gehoord en gelezen - ontvallen: '' ik vind het een verstandig besluit’’.

"Ik heb richting de directie van de NS aangegeven dat ik deze week een voorstel wil ontvangen voor een alternatieve invulling van de concessieafspraken ten behoeve van een structurele oplossing voor de reiziger", aldus Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer.

Mansveld schrijft in de brief dat ze zich "ten aanzien van de concessie alle rechten voorbehoudt". Op de vraag of dat kan betekenen dat de NS de concessie verliest, zegt Mansveld tegenover de NOS dat dat inderdaad een optie is.

PvdA

''De PvdA vindt het goed dat het kabinet nog deze week een waterdicht plan eist van de NS over het treinverkeer naar Brussel. Het kabinet zet volle druk op de ketel. De belangen zijn immers groot voor de reiziger en de belastingbetaler. Het komt er nu echt op aan voor de NS om het vertrouwen te herstellen. Ik verwacht snel duidelijkheid over hoe de NS de afspraken met de reiziger en de overheid gaat nakomen", aldus Duco Hoogland, Tweede Kamerlid van de PvdA.

CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe is sceptisch. ''Kennelijk weet de staatssecretaris nog niet genoeg, terwijl voor de hele Benelux als sinds vrijdag duidelijk is wat er aan de hand is. Het valt me op dat Mansveld zich vastklampt aan de NS als eerste partner om zaken mee te doen. Maar NS is juist heel erg door het ijs gezakt, ik had gehoopt dat de bewindsvrouw dat nu ook zou benoemen."

"De NS hebben niet veel ervaring met hogesnelheidstreinen, andere bedrijven hebben dat wel, plaatsen regelmatig grote orders en hebben ook hulp aangeboden. Pak dat aan. De reiziger wil een trein die betrouwbaar is en rijdt, de kleur ervan maakt niet uit. Als alternatief moeten de bestaande verbindingen, Thalys en Beneluxtrein, zeker 12 keer per dag gaan rijden.''