Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) is de regie over de Fyra kwijt. Dat zegt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe maandagochtend in een reactie op het nieuws dat ook de NS zou willen stoppen met de hogesnelheidstrein. 

De CDA'er vindt bovendien dat een ander spoorbedrijf de hsl moet gaan exploiteren. Ook GroenLinks en D66 willen snel duidelijkheid.

Mansveld wilde maandag niet reageren op het nieuws uit De Telegraaf. Vrijdag maakte België al bekend dat het stopt met de Fyra, omdat de technische gebreken groot zijn en de Belgen er geen vertrouwen in hebben dat die snel kunnen worden gerepareerd.

Ook toen hulde Mansveld zich in stilzwijgen. De Rouwe vindt dat 'volstrekt belachelijk', zei hij maandag op Radio 1. "Ik heb de indruk dat het ministerie echt de regie kwijt is."

De CDA'er is boos dat de Tweede Kamer 'volledig buitenspel' staat terwijl België al wel klare wijn heeft geschonken en iedereen er over spreekt. Het is een 'enorme fout' van het kabinet om te zwijgen, stelt hij. Hij eist dat de Kamer alsnog op korte termijn wordt geïnformeerd.

De Rouwe bepleitte eerder met D66 een parlementaire enquête naar de gang van zaken. Voor wat betreft de NS heeft hij zijn conclusies al getrokken. Het spoorbedrijf heeft zich 'volstrekt incompetent' getoond als het gaat om het exploiteren van een hogesnelheidslijn.

Verstandig besluit

De CDA'er wil dat de concessie van de NS wordt ingetrokken en wordt gekeken naar andere Europese partijen die hebben bewezen dat ze wel snelle treinen kunnen laten rijden.

Stientje van Veldhoven (D66) spreekt in een reactie van een 'verstandig besluit' van de NS om te stoppen met de Fyra. Ook zij eist snel duidelijkheid van Mansveld. Bij BNR pleitte Van Veldhoven voor een 'routekaart' voor de korte en lange termijn. Dat NS-topman Bert Meerstadt opstapt, noemde zij eveneens verstandig, gezien alle problemen met de Fyra.

GroenLinks eist dat Mansveld maandag nog komt met een plan voor de reizigers komt, laat Kamerlid Liesbeth van Tongeren weten op Twitter. Zij vindt dat Mansveld het voorstel van de Belgische spoorwegen moet omarmen om op korte termijn meer treinen te laten rijden.