Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem heeft Timo Huges benoemd tot nieuwe president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Huidig topman Bert Meerstadt stapt per 1 oktober op.

Dat laat de NS maandag weten. Meerstadt heeft volgens het bericht zelf besloten te stoppen. Hij is naar eigen zeggen toe aan "een nieuwe stap".

Carel van den Driest, president-commissaris van de NS, zegt het besluit van Meerstadt te betreuren. "Wij zullen afscheid moeten nemen van een buitengewoon kundig en succesvol leider."

Meerstadt is sinds oktober 2001 lid van de directie en sinds 1 januari 2009 president-directeur. De laatste tijd kwam hij in zwaar weer door de problemen met de Fyra.

In het persbericht over Meerstadts vertrek wordt met geen woord gerept over de Fyra. Een NS-woordvoerder ontkent verband met de problemen met de hogesnelheidstrein. 

"Met voldoening en plezier kijk ik terug op een intensieve periode waarin ons mooie bedrijf sterk is uitgebreid  - zowel in het vervoer als op de stations - en vaak met veel publieke belangstelling is gevolgd. Ik ben dankbaar om samen met meer dan 30.000 NS-collega’s voor onze reizigers veel verbeteringen en vernieuwingen te hebben mogen realiseren",  aldus Meerstadt in een reactie.

Volgens NS had Meerstadt eind vorig jaar al laten weten zijn werkzaamheden als president-directeur te willen gaan overdragen. Daarbij speelde het vertrek van voorzitter Wim Meijer van de raad van commissarissen en de komst van diens opvolger Carel van den Driest. Op verzoek van de raad van commissarissen is Meerstadt aangebleven tijdens de wisseling van dit voorzitterschap.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft waardering voor het werk van Meerstadt. ''Hij stond voor zijn organisatie. Voor die houding en inspanningen waardeer en respecteer ik hem'', stelt ze maandag.

Opvolger

Huges is op dit moment directievoorzitter van Koninklijke Bloemenveiling FloraHolland en van 2006 tot 2008 was hij algemeen directeur van Coöperatie Bloemenveiling Aalsmeer. De raad van commissarissen denkt in hem ''een uitstekende en ervaren opvolger'' te hebben gevonden. 

Roel Berghuis van FNV-Spoor zegt in een eerste reactie dat het vertrek van Meerstadt 'onafwendbaar' is. ''In de brief die we hebben gekregen wordt geen relatie met de problemen met de Fyra gelegd, maar we weten allemaal dat het Fyra-dossier te veel aan hem is blijven kleven.''

Reizigersorganisatie Rover zegt dat het opstappen van Meerstadt er aan zat te komen. ''Hij was verantwoordelijk voor de Fyra. Hij moet zijn biezen wel pakken. Wij hadden een goede verstandhouding met hem, maar het is niet anders.’’

Een andere reizigersorganisatie, Beter OV, is teleurgesteld over het vertrek van de NS-directeur omdat hij ''gedurende lange tijd een constante factor is geweest binnen de NS". Beter OV heeft van opvolger Timo Huges wel hoge verwachtingen. Hij heeft ''veel ervaring in de logistiek, maar mist de oogkleppen die veel mensen bij het spoor nu eenmaal hebben''.

Bekijk een reactie van de NS:

Fyra

De Telegraaf en NOS melden op basis van bronnen bij de spoorwegen en ministeries dat de NS, net als het  Belgische spoorbedrijf NMBS, ook zou hebben besloten te stoppen met de Fyra. Volgens de krant is het besluit al enige tijd geleden genomen.

Het ministerie van Infrastructuur zou volgens de krant willen wachten tot half juni om met een samenhangend plan te komen voor de vervanging van de problematische Fyra. De NS gaat niet in op de berichtgeving over de Fyra.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft maandag de directie van de NS ontboden op haar kantoor om te praten over de toestanden rond de Fyra. Mansveld wil van de directie weten hoe de zaken er voorstaan, nu de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS de stekker uit het project heeft getrokken.

Minister Jeroen Dijsselbloem wil eerst ''de opties, risico's en financiële gevolgen'' van het stoppen met de Fyra weten, aldus een woordvoerster van het ministerie.

Over deze zaken zijn nog geen definitieve gegevens bekend. Ook volgt nog overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de NS.

Financiën heeft de wens uitgesproken om als aandeelhouder van de NS nauwer betrokken te worden bij grote beslissingen.

België

Vrijdag werd duidelijk dat het Belgische spoorbedrijf NMBS definitief stopt met Fyra. De Fyra V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda is na de introductie veel geplaagd door problemen en sinds januari uit de dienstregeling genomen.

Het Belgische spoorbedrijf had drie treinstellen besteld bij AnsaldoBreda, dat drie maanden de tijd kreeg om de technische problemen te verhelpen. Omdat een oplossing uitbleef hebben de Belgische spoorwegen nu besloten deze bestelling te annuleren.

Mansveld wil het onderzoek van de NS afwachten voordat ze met een plan voor de treinproblemen komt, liet ze vrijdag weten. De Tweede Kamer praat op 20 juni over de Fyra. Voor die tijd moet Mansveld een besluit nemen over het project.