De hele Tweede Kamer wil dat het kabinet gaat bekijken of er een permanent alternatief naast of in plaats van de Fyra kan komen.

Het alternatief moet een volledige dienstregeling met een frequentie van eens per uur bieden.

Dit hebben de vaste Kamercommissies Infrastructuur van het Nederlandse en Belgische parlement woensdag laten weten. Zij gingen vanaf januari van dit jaar na de problemen met de Fyra samen om tafel.

De Kamer wil daarnaast van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) weten waarom de intercityverbinding tussen Maastricht en Luik uit de dienstregeling is gehaald.

Problemen

De Fyra had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten verbinden. In december reed de trein even, maar er waren al snel problemen. Nadat tijdens winterweer een bodemplaat van een Fyra afviel, werd de trein uit de roulatie genomen.

Inmiddels rijdt acht keer per dag een vervangende intercity tussen Den Haag en Brussel. Die moet op termijn 16 keer per dag gaan rijden, vindt Mansveld. Dit lukt echter niet meer dit jaar, volgend jaar wellicht wel.  

Het is nog steeds onduidelijk of en wanneer de Fyra V250 weer kan gaan rijden. De NS verwacht in juni te kunnen zeggen hoe de trein er technisch voor staat.

Opties

Daarna zijn er een aantal opties: alle Fyra's gaan weer rijden, een beperkt aantal Fyra's gaat weer rijden of er gaan geen Fyra's meer rijden. 

Op 18 juni is er in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over de Fyra, 20 juni volgt nog een algemeen overleg over de trein.

Lees ook: Fyra-trein was vooral de goedkoopste optie