De Tweede Kamer wil dat de Europese Commissie opnieuw gaat kijken naar een voorstel om het Europese spoor te liberaliseren.

Een meerderheid van de Kamer stemde dinsdag in met een voorstel van PvdA-Kamerlid Duco Hoogland om de commissie hiertoe op te roepen.

Alleen een oproep van het Nederlandse parlement is echter niet voldoende. In totaal moet een derde van de lidstaten meewerken om een gele kaart te kunnen trekken. Via die officiële procedure kan de Commissie worden gedwongen de plannen te herschrijven.

Gekibbel

Volgens het huidige voorstel zou Nederland het recht om op het spoor te rijden, voortaan aan drie partijen moeten gunnen. Nu heeft alleen de NS de concessie in handen.

Hoogland vreest gekibbel tussen spoorbedrijven, tariefstijgingen en onduidelijke dienstregelingen. ''Hier wordt de reiziger niet beter van'', stelde hij eerder.

Onverstandig

De PvdA kreeg steun van PVV, SP, ChristenUnie, GroenLinks, SGP, Partij voor de Dieren en 50PLUS. Coalitiepartner VVD stemde net als CDA en D66 tegen het plan van de PvdA. Volgens VVD-Kamerlid Betty de Boer is het onverstandig om bij Europa met een gele kaart aan te komen.

De partij is voorstander van meer concurrentie op het spoor en vindt dat dit Europees moet worden geregeld.

Na de zomer

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) zei eerder dat het aan de Tweede Kamer is om te besluiten over een gele kaart. Wel benadrukte ze dat het belangrijk is om in Brussel mee te blijven praten, omdat dit de enige manier is om invloed uit te oefenen op de plannen. Mansveld neemt na de zomer pas een standpunt in over de Europese spoorplannen.