Oppositiepartijen CDA, D66 en SP willen van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) weten hoe nieuwe investeringen in wegen op korte termijn leiden tot meer werkgelegenheid. 

''Als ik naar het lijstje kijk van projecten die snel uitgevoerd moeten gaan worden, zit veel nog niet eens in de planfase", stelt Stientje van Veldhoven van D66 donderdag.

Volgens Sander de Rouwe van het CDA zijn de plannen die minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem eerder naar buiten bracht niet goed afgestemd met Schultz. ''Sommige projecten zullen veel duurder uit gaan vallen dan Dijsselbloem denkt, van andere projecten zijn de kosten nog niet duidelijk", aldus de CDA'er.

Uitleg

De Rouwe en Van Veldhoven willen dan ook een brief met uitleg van Schultz over de 300 miljoen euro die vrijkomt voor investeringen in wegen.

Dat gebeurt overigens alleen als het totale bezuinigingspakket van het kabinet voor 2014 doorgaat, waarover de Eerste Kamer zich nog moet uitspreken.

SP

Ook SP-Kamerlid Farshad Bashir noemt de gang van zaken raar. ''Eerst moet er jaarlijks 250 miljoen euro worden ingeleverd. Die bezuiniging wordt eerlijk verdeeld over weg en spoor.

Nu komt er eenmalig 300 miljoen bij en dan gaat het alleen maar naar de weg.'' De Kamerleden reageerden naar aanleiding van een besloten briefing door ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur over de plannen van het kabinet.

Economie

De investeringen die de economie op gang moeten helpen, zullen volgens Dijsselbloem voor een deel naar wegen gaan, bijvoorbeeld de A12 tussen Ede en Grijsoord, 700 parkeerplaatsen voor vrachtwagens langs de A1 en de A67 en het eerder opknappen van de Velsertunnel en de A27. Na 2018 wordt de A6 tussen Almere en Lelystad breder, wat ook geldt voor een deel van de A1 en de A2.

Volgens De Rouwe waren de ambtenaren tijdens de bijeenkomst glashelder dat dit lijstje niet geschikt is. ''Nu nog helderheid van het kabinet", vindt de CDA'er.