Nederlandse luchtvaartmaatschappijen leven de regels voor compensatie bij vertraging van reizigers goed na.

Sinds een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in oktober zijn al meer dan 10.000 claims van reizigers uitgekeerd. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) woensdag aan de Tweede Kamer.

Als de Inspectie Leefomgeving en Transport na een klacht van een reiziger bepaalt dat een luchtvaartmaatschappij ten onrechte geen vergoeding heeft betaald, gaan de bedrijven ook alsnog tot betaling over.

Volgens Mansveld laten de cijfers zien dat de maatschappijen hun beloftes om te compenseren, nakomen.

Consumentenbond

Zowel de Consumentenbond als EU-claim, het bedrijf dat consumenten tegen vergoeding helpt om geld terug te krijgen, zijn nog niet enthousiast over de compensaties. ''De vlag gaat nog lang niet uit'', aldus een woordvoerster van de Consumentenbond.

Volgens haar staan de nu uitgekeerde claims in schril contrast met de honderdduizenden mensen die ''het bos zijn ingestuurd''. Sinds de uitspraak van het Hof gaat het volgens de bond slechts ''iets minder slecht''.

Hendrik Noorderhaven van EU-claim is het grondig met haar eens. EU-claim heeft nog zeker 1800 rechtszaken lopen voor groepen reizigers die compensatie eisen. Hij zegt wel te zien dat luchtvaartmaatschappijen meer bereid zijn te schikken. ''De meeste betalingen zijn ter voorkoming van vonnissen.''

Omstandigheden

Het Hof bepaalde dat luchtvaartmaatschappijen niet hoeven uit te keren als er sprake is van buitengewone omstandigheden. Dat is echter maar summier uitgelegd, vindt Mansveld.

De komende weken komt er via een Europese verordening meer duidelijkheid, waarna er minder over de claims hoeft te worden gesteggeld.

Mansveld heeft verder besloten dat luchtvaartmaatschappijen voortaan een boete krijgen als ze er een rommeltje van maken. Nu kan ze alleen een dwangsom opleggen, maar een boete is veel meer lik-op-stuk, vindt ze.

De boete kan bovendien werken als stok achter de deur voor de luchtvaartmaatschappijen, zodat ze de compensatie goed blijven afhandelen, denkt Mansveld.

Compensatie

Bij het schrappen van een vlucht of bij vertraging langer dan 3 uur hebben passagiers recht op compensatie, tenzij sprake is van overmacht. Vergoedingen kunnen afhankelijk van de afstand van de vlucht oplopen tot 600 euro per reis.

Van de week bepaalde het Europees Hof van Justitie in Luxemburg nog dat passagiers ook recht hebben op compensatie als zij na een overstap uren te laat op hun bestemming arriveren. Het moet dan wel gaan om een rechtstreekse aansluiting.