Prorail mag spoor blijven beheren
De huidige afspraken met Prorail lopen tot en met 2015. Voor de periode van 10 jaar erna moeten nieuwe afspraken worden gemaakt. Dat gaat de komende tijd gebeuren, schrijft Mansveld.
Volgens Mansveld is het belangrijk om de komende tijd de situatie op het spoor te verbeteren.
Grenzen bereikt
Het spoor heeft door de huidige werkwijze de grenzen van haar capaciteit bereikt, aldus Mansveld. Het spoor herstelt onvoldoende snel na grote verstoringen, waardoor reizigers en lading vertraging oplopen.
Mansveld wil de komende tijd dan ook afspraken maken over samenwerking met de NS en andere vervoerders zoals Veolia.
Volgens de staatssecretaris hebben de NS en Prorail zich niet kunnen aanpassen aan de toegenomen complexiteit en gevoeligheid van het spoorsysteem. Dit vraagt om meer afstemming tussen de beide partijen, aldus Mansveld.
Eind vorig jaar bleek al uit een rapport dat de NS en Prorail een gezamenlijke visie, ambitie en strategie missen. De bedrijven zijn deze visie daarom nu samen aan het ontwikkelen.
Beter overleg
Zo willen de bedrijven beter overleggen over de ontwikkeling van de infrastructuur, zoals spoor en seinen. Daarnaast moet ook de capaciteit op het spoor onderwerp van overleg zijn, evenals de dienstregeling.
Het oplossen van problemen, zoals bijvoorbeeld bij winters weer, moet ook in betere samenwerking gebeuren. Ten slotte moet opnieuw worden gekeken naar de afspraken rond stations.