DEN HAAG - De oppositie in de Tweede Kamer is boos op minister Melanie Schultz en staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) omdat ze te veel geheim willen houden van een 6 jaar oud rapport over de aanbesteding van de hogesnelheidslijn hsl. 

Partijen als CDA, SP, GroenLinks en D66 eisten donderdag zo snel mogelijk openheid.

Het rapport werd in 2007 opgesteld door een werkgroep van de Tweede Kamer. De resultaten zijn inzichtelijk voor de Kamerleden, maar zijn niet openbaar gemaakt.

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: ''Als je wilt weten hoe de problemen met de Fyra zijn ontstaan, moet de focus niet alleen op de laatste maanden liggen. Dan moet je ook verder terugkijken. Door zo'n rapport geheim te houden, moet je als Kamerlid met meel in de mond praten.''

Onacceptabel

Ook SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt het onacceptabel dat hele passages worden weggestreept. ''Dit is een rapport dat door de Kamer zelf is geschreven. Daar mag niet in worden gecensureerd'', stelt hij.

Volgens de SP'er ligt het stuk al jaren opgeborgen in de kelder van de Tweede Kamer. Het rapport spreekt best veel harde woorden en geeft opheldering over gemaakte keuzes, stelt hij.

Achterdocht

GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren vraagt zich af of er zoveel jaar later nog steeds geschrapt moet worden in het stuk. ''Je blijft ook de achterdocht voeden op deze manier'', zegt ze. D66 wil eveneens zo snel mogelijk openheid van zaken.

Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn ook voorstander van openbaarmaking, maar tonen zich minder boos.

''Het ministerie moet nog kijken naar de bijlagen. Daar was nog niet naar gevraagd'', nuanceert VVD-Kamerlid Betty de Boer. ''Eigenlijk is er niets aan de hand.'' Ze heeft het rapport tot pagina 11 gelezen en heeft nog niet veel nieuws ontdekt.

Vertrouwelijk

Een woordvoerster van het ministerie stelt dat ten tijde van het onderzoek met de Kamer is afgesproken dat het rapport vertrouwelijk zou blijven. Als de Kamer nu toch publicatie wil, is de voorwaarde dat ''persoonlijke beleidsopvattingen en bedrijfsgevoelige informatie'' doorgestreept wordt.

Ook het ministerie van Financiën - enig aandeelhouder van de NS, dat de aanbesteding van de hsl won - stelt voorwaarden aan het vrijgeven van het rapport.

Twee passages moeten worden geschrapt, aldus minister Jeroen Dijsselbloem. De NS krijgt eveneens de kans zich uit te spreken over de vertrouwelijkheid, voor de Kamer het stuk kan publiceren.

Lees ook: Fyra-trein was vooral de goedkoopste optie