NS en Prorail hebben geen gezamenlijke visie

DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder Prorail hebben geen gezamenlijke visie, ambitie en strategie. 

Dat is wel noodzakelijk om treinen veilig en op tijd te laten rijden.

Dat staat in een rapport dat NS en Prorail hebben opgesteld. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) stuurde het stuk woensdag naar de Tweede Kamer.

De afgelopen tijd was er veel kritiek op het gebrek aan samenwerking tussen NS en Prorail, omdat dit soms voor problemen zorgde op het spoor. Reizigers hadden daar last van, waarop de bedrijven besloten eens goed naar de knelpunten te gaan kijken. NS en Prorail gaan nu samen een visie ontwikkelen, schrijven zij in het rapport.

Vijf onderwerpen

Op vijf onderwerpen kan de samenwerking volgens de spoorbedrijven beter. Zo moet er beter worden overlegd over de ontwikkeling van de infrastructuur, zoals spoor en seinen. Daarnaast moet ook de capaciteit op het spoor onderwerp van overleg zijn, evenals de dienstregeling.

Het oplossen van problemen, zoals bijvoorbeeld bij winters weer, moet ook in betere samenwerking gebeuren. Ten slotte moet opnieuw worden gekeken naar de afspraken rond stations.

Al met al hopen Prorail en de NS een beter product te kunnen gaan leveren aan de treinreiziger. ''Nu al presteert het Nederlandse spoor internationaal vergeleken goed, maar het kan en moet nog beter'', aldus de bedrijven. Ze stellen dat de intensievere samenwerking plaats kan vinden, zonder dat de vervoerder en de beheerder worden samengevoegd.

Langetermijnplan

Een onderzoekscommissie van de Tweede Kamer stelde eerder dat staatssecretaris Mansveld een langetermijnplan moet ontwikkelen voor het spoor, in plaats van steeds te reageren op incidenten.

De plannen staan inmiddels op papier, maar er moet nog met de Kamer over worden gesproken. Eigenlijk zou dat donderdag gebeuren, maar het overleg is uitgesteld, mede omdat nog niet duidelijk is wat voor invloed de bezuinigingen op het infrastructuurfonds zullen hebben.

Reizigersvereniging Rover is blij dat NS en Prorail ''hier nu eindelijk achter komen. Ze hadden dit natuurlijk al jaren eerder moeten doen, maar we zijn blij dat dit alsnog wordt opgepakt en hopen dat het snel tot verbetering voor de reiziger leidt''. Verder ''hopen we dat ze de eeuwige buitendienststellingen van Prorail ook even onder de loep nemen'', aldus een zegsvrouw.

Lees meer over:
Tip de redactie