DEN HAAG - De vier grote steden in ons land mogen voortaan zelf bepalen of ze hun openbaar vervoer aanbesteden of laten verzorgen door een gemeentelijk vervoerbedrijf. 

De Eerste Kamer ging dinsdag akkoord een initiatiefwet hiertoe van PvdA, GroenLinks, SP en D66.

De vier partijen kregen eerder in de Tweede Kamer al steun van de PVV en konden hier dinsdag in de Eerste Kamer ook op rekenen. Ook de ChristenUnie, Partij voor de Dieren, OSF en 50PLUS stemden in.

De keuzevrijheid die de G4 nu krijgen, staat haaks op de plannen van het inmiddels gevallen kabinet van VVD en CDA, die wilden dat Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hun openbaar vervoer verplicht zouden aanbesteden.

Dat zou goedkoper en efficiënter ov opleveren. PvdA, GroenLinks, SP en D66 vinden echter dat de gemeenten zelf het beste weten hoe ze hun openbaar vervoer moeten regelen.

Keuzevrijheid

Een van de indieners, Jacques Monasch van de PvdA, zei tijdens het debat van vorige week dan ook dat dit wetsvoorstel in essentie gaat om keuzevrijheid en lokale autonomie.

VVD en CDA vinden echter dat de gemeenten in de huidige situatie ook genoeg in te brengen hebben. Bovendien vrezen ze dat door de initiatiefwet situaties kunnen ontstaan die in strijd zijn met Europese regels.

Streekvervoerbedrijven

Ook de grote streekvervoerbedrijven van Nederland zien bezwaren. Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus pleitten voorafgaand aan de stemming van de Eerste Kamer juist vóór de openbare aanbesteding van het stadsvervoer.

"We zijn dan ook niet blij met deze uitkomst. Het verleden toont aan dat aanbesteden in het openbaar vervoer zorgt voor hogere klanttevredenheid, meer en betere aansluitingen en dat voor minder geld terwijl de kwaliteit er in alle gebieden op vooruit is gegaan", aldus een woordvoerster van Arriva Nederland.

Het vervoerbedrijf vindt het "op zijn zachtst gezegd opmerkelijk" dat dit besluit gemaakt is in een periode waarin het onderwerp bezuinigingen hoog op de agenda staat en niemand nog de gevolgen kan overzien van de overname van HTM door NS.

RET

De Rotterdamse vervoerder RET heeft altijd opgeroepen om aanbestedingen anders uit te voeren. Directeur Pedro Peters pleit al langer voor een systeem waarbij onderdelen worden aanbesteed maar er centrale regie in een regio blijft over het hele openbaar vervoer.

"Ik ben erg blij dat een politieke discussie van meer van 10 jaar nu is afgerond met defintieve wetgeving. Brengt duidelijkheid en rust in OV. Dit geeft ruimte om vooral weer voor de reiziger te werken", zegt Peters in een reactie tegenover NU.nl.