AMSTERDAM - Op de kassabon van producten moet vermeld staan hoe groot de verwachte minimale levensduur en dus de wettelijke garantie is.

Dat wil de PvdA, zo laat Kamerlid Lea Bouwmeester weten aan NU.nl.

Eerder deze maand bleek uit een rondgang van NU.nl dat fabrikanten vaak onterecht reparatiekosten doorberekenen aan klanten.

Volgens de PvdA'ster zijn consumenten vaak niet op de hoogte van hun garantierechten. Ook krijgen ze in haar ogen te vaak te maken met onwillige verkopers die stellen dat er geen sprake is van garantie.

Naast de fabrieksgarantie van zes maanden hebben consumenten ook daarna recht op garantie indien het euvel aantoonbaar niet hun eigen schuld is.

Om de tuin

"Winkeliers proberen je regelmatig om de tuin te leiden door je te laten betalen voor extra garantie", zegt Bouwmeester. "Terwijl je die garantie wettelijk al hebt. Daar moeten verkopers transparanter in worden."

Om goed inzichtelijk te maken hoe lang deze garantie is, en een product dus redelijkerwijs mee zou moeten kunnen gaan, moet dit expliciet vermeld worden op de kassabon.

Daarnaast wil Bouwmeester een verwijzing naar de betreffende geschillencommissie op de bon, zodat consumenten weten waar ze heen moeten in het geval van een conflict met de verkoper.

Lees alles over de verkiezingen op onze special