AMSTERDAM – Met de afbeelding in zakenblad Quote van Emile Roemer als de bebloede moordenaar van de Nederlandse welvaart ‘is een grens overschreden’.

Dat zeggen voormalige campagneleiders en mediastrategen in reactie op de cover van Quote, waarop de lijsttrekker van de SP staat afgebeeld met kettingzaag en met bloedspatten besmeurd overhemd. ''Als Roemer in het Torentje belandt, verhuizen wij naar Zwitserland", luidt de kop naast de trucagefoto van Roemer.

Het is volgens hen een symptoom van de verharding van de verkiezingsstrijd in Nederland.
''Niet smaakvol, maar het zou een grotere kwestie zijn als de aanval van een politieke partij zou zijn gekomen’’, is het oordeel van Jack de Vries, voormalig campagnestrateeg van het CDA.

Niet subtiel

''Over de grens als het gaat om onsmakelijkheid", vindt mediastrateeg en voormalig politiek commentator Ton Planken van Den Haag Vandaag het.

En communicatiedeskundige Erik van Bruggen, voorheen lid van het campagneteam van de PvdA, noemt de cover van Quote 'niet erg subtiel'.

Toch vindt Van Bruggen de aanval van Quote op de SP-lijsttrekker in de aanloop naar de verkiezingen 'een groot compliment'. ''Het is eigenlijk een cadeautje voor de SP. Quote is natuurlijk niet een blad dat zich richt op de doelgroep van SP-kiezers. Als zo’n blad bang voor je is als je aan de macht komt, dan zegt dat veel over je belangrijkheid", aldus Van Bruggen.

Sympathieën

Volgens De Vries is het voor het eerst dat een Nederlands medium zich op deze manier mengt in de politieke campagne op weg naar de verkiezingen op 12 september. ''Je vermoedt onder de Nederlandse media wel bepaalde sympathieën, maar zo expliciet heb ik het zelden gezien. In Groot-Brittannië zijn de kranten en bladen veel uitgesprokener, met stemadvies en al", zegt de voormalige staatssecretaris van Defensie.

Planken, die het Haagse politieke proces voor de NOS jarenlang volgde, stelt echter dat neutraliteit en objectiviteit in de media niet altijd vanzelfsprekend zijn. ''Kijk naar de opkomst van Pim Fortuyn en het interview met de Volkskrant over artikel 1 van de grondwet. Dat was een poging hem een stok tussen de wielen te steken", zegt Planken. ''Vele media hebben hun vooringenomen maatschappelijk vertrekpunt.’’

Vergrootglas

De campagnevolgers zeggen dat de cover van Quote past in de trend van een toenemende belangstelling voor de persoon van de lijsttrekkers. Daar is volgens De Vries niets mis mee.
''Als kandidaat-premier lig je onder het vergrootglas, zoals dat met Jan-Peter Balkenende en Wouter Bos destijds ook is gebeurd. Roemer valt nu ook in die categorie. Je wordt met een andere maat gemeten", aldus De Vries.

Planken wijst op het eerste lijsttrekkersdebat van vanavond. Daarbij gaat de discussie altijd om de vraag wie het debat gewonnen heeft. ''De personen zijn daarbij belangrijk, want zij zijn de dragers van de politieke boodschappen. Maar de veel belangrijkere vraag of iemand potentiële kiezers heeft bereikt, wordt meestal niet gesteld."

Dat de Nederlandse verkiezingscampagnes meer en meer Amerikaanse trekken gaan vertonen, is volgens Van Bruggen juist een zeer goede ontwikkeling. ''Het gaat tenslotte om personen die het land moeten gaan leiden. In de Verenigde Staten worden de kandidaten tot op het bot getest op hun capaciteiten. Ik pleit daarom juist voor meer Amerikaanse toestanden."