Schultz wil door met decentraliseren spoorlijnen

DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil door met het decentraliseren van spoorlijnen in provincies als Limburg en Overijssel.

Dat blijkt uit een brief van de minister aan de Tweede Kamer. 

Schultz heeft onderzoek laten doen door twee externe bureaus onder voorzitterschap van oud-CDA-senator Eric Janse de Jonge.

Schultz concludeert daaruit dat ze de twee spoorlijnen in Limburg kan openstellen voor regionale vervoerders. Verder wil ze ook de lijnen Zwolle-Groningen en Zwolle-Enschede decentraliseren.

Twee andere lijnen (Eindhoven-Weert en Apeldoorn-Enschede) wil ze op een later moment bekijken vanwege weerstand in de provincies en de kans dat de exploitatie niet sluitend te maken is. 

NS

De Nederlandse Spoorwegen (NS) is steeds tegenstander geweest van concurrentie op het spoor. Volgens het vervoersbedrijf krijgen reizigers te maken met verschillende tarieven, extra opstapkosten bij overstap naar andere vervoerders en een minder goed aansluitende dienstregeling.

In geval van een verstoring moet een externe ‘scheidsrechter’ bepalen welke vervoerder als eerste weer mag gaan rijden en welke reizigers dus noodgedwongen moeten wachten, aldus de NS in een verklaring.

Oppositiepartijen

Ook oppositiepartijen als de PvdA, SP en GroenLinks zijn fel tegen meer nieuwkomers op het spoor. Volgens Ineke van Gent (GroenLinks) bevestigt het rapport juist dat ''reizigers geen baat hebben bij verder opknippen van het spoor. Decentralisatie blijkt niet efficiënt en niet kostenneutraal''.

Volgens Farshad Bashir (SP) geeft Schultz een liberale draai aan het rapport en komen haar conclusies niet overeen met die in het onderzoek. ''De minister is duidelijk niet met de reiziger bezig maar met haar neoliberale agenda die zelfs ten koste gaat van de reiziger. Ze moet beseffen dat ze demissionair is en ophouden over haar politieke graf heen te regeren.''

FNV

Volgens FNV Spoor gaat bij (meer) decentralisatie van treindiensten de provincies en de belastingbetaler het gelag betalen. “Het hoofdrailnet kent een knooppuntstructuur met vervoerskundig samenhang", zegt Roel Berghuis, bestuurder van FNV Spoor.

"De samenhang tussen de treindiensten op het hoofdrailnet is van zeer grote invloed op de totale reistijd. Het verder opknippen verstoort dit en zal voor reiziger leiden tot vaker overstappen, minder goede aansluitingen en slechtere bereikbaarheid."

Concurrentie

Schultz kwam vorig jaar november met haar wens meer lijnen open te stellen voor concurrenten van de NS toen ze besloot de Nederlandse Spoorwegen een nieuwe concessie voor het hoofdrailnet te gunnen.

Voorwaarde daarvoor was wel dat NS op een aantal regionale lijnen ruimte zou maken voor regionale concurrenten.

Tip de redactie