Schultz wil leverancier OV-chipkaart kopen

DEN HAAG - Minister Schultz heeft toegezegd aan de Tweede Kamer een poging te wagen de aandelen van het bedrijf achter de OV-chipkaart over te nemen.

Nu is het bedrijf Trans Link Systems (TLS) nog het eigendom van de overheidsvervoersbedrijven NS, het Amsterdamse GVB, het Rotterdamse RET en het Haagse HTM.

In een overleg met de kamer woensdag heeft verkeersminister Melanie Schultz-van Haegen toegezegd met de vier eigenaren van TLS in overleg te gaan om te spreken over de overname van het bedrijf.

Wat ze precies met de aandelen gaat doen, is nog niet duidelijk maar door het eigendom over te nemen krijgt de Staat meer regie over het functioneren van het bedrijf. Eerder concludeerde de Commissie Meijdam al dat er meer regie over TLS moet worden gevoerd.

Schultz vertelde de kamer dit een grote stap voor een VVD’er te vinden, maar de keuze ook te maken om de Socialistische Partij tegemoet te komen.

Veel problemen

Met de overname van TLS neemt Schultz ook veel problemen over. Zo is er nog altijd een onbetaalde rekening van extra kosten voor de OV-chipkaart van zeker 100 miljoen euro.

Een soortgelijk bedrag zou nodig zijn om de nog altijd bestaande beveiligingsproblemen op te lossen met een nieuwe kaart. Een ander punt is dat de bestuurders van TLS een vergoeding krijgen die boven de Balkenendenorm ligt, terwijl de onderneming nog nooit winst heeft gedraaid.

Vervoerders als Veolia, Connexxion en Arriva zijn al lange tijd ontevreden over het functioneren van TLS.

Vaak om gevraagd

"Ik heb er vaak om gevraagd en natuurlijk verwelkom ik deze stap", zegt SP-kamerlid Farshad Bashir tegenover NU.nl “ Het hoort in de opdracht om een goede ov-chipkaart neer te zetten.

Toch is het wat hem betreft niet voldoende en moet het ministerie van Infrastructuur en Milieu nog meer regie gaan voeren. "Ik wil niet alleen dat de minister de infrastructuur overneemt, maar ook de hele beleidskant", vertelt Bashir.

"Hierdoor kan de kamer indirect invloed uitoefenen op het hele functioneren van de OV-chipkaart en is er eindelijk democratische controle. Dan kan kunnen we de ov-chipkaart echt vriendelijk maken voor de reizigers."

Verrassend

VVD-kamerlid Charly Aptroot noemt de stap vooral 'verrassend'. "Ik heb er geen echt oordeel over”, stelt hij tegenover NU.nl. "Wat ik wel heel goed vind is dat alle vervoersbedrijven gelijk worden behandeld."

"Als maar vier overheidsbedrijven aandeelhouders zijn en zeggenschap hebben dan is dat niet wenselijk. Ik vind het verrassend, maar zeker een optie. VVD steunt het dat we een TLS krijgen dat we voor alle openbaar vervoersbedrijven werkt."

Eerder gaf Pedro Peters van de RET tegenover NU.nl al aan geen bezwaar tegen een overname van de aandelen te hebben.

Investering terug

"RET is geen aandeelhouder omdat we zo graag aandeelhouder wilden zijn", zegt Pedro Peters. "RET is destijds aandeelhouder geworden omdat we de chipkaart wilden en deze voor het Rotterdamse OV nodig hadden. De minister wilde het destijds absoluut niet regelen, wij moesten het als bedrijven zelf regelden. Daarom hebben wij die verantwoordelijkheid genomen."

Peters stelt dat als de overheid aandeelhouder wil worden dat RET het geïnvesteerde geld in TLS terugkrijgt.

In een reactie zegt een woordvoerder van TLS zelf geen partij te zijn in de verkoop, maar dat dit een zaak van de aandeelhouders is.

Lees meer over:
Tip de redactie