DEN HAAG - De snelheid in de 80 kilometerzones op de A12 (bij Voorburg), de A10 West (bij Amsterdam) en de A13 (bij Overschie) gaat per 2 juli definitief omhoog naar 100 kilometer per uur.

Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Volgens de minister blijkt uit onderzoek dat de effecten van de snelheidsverhoging wat betreft luchtvervuiling en geluidsoverlast te verwaarlozen zijn.

Daarom kan de verhoging gewoon worden ingevoerd. De steden waren nog niet overtuigd van de argumenten van de minister en hadden vooralsnog tegen het opheffen van deze 80 kilometerzones gepleit.

Overleggen

De SP en GroenLinks willen deze week nog in de Tweede Kamer met Schultz overleggen over haar besluit. De partijen willen met een motie afdwingen dat de snelheid in de zones niet omhoog gaat.

Schultz meldde dinsdag verder dat op de Noordbaan van de A20 voortaan een dynamische snelheidslimiet gaat gelden. Dat houdt in dat er soms 80 kilometer per uur mag worden gereden en soms 100 kilometer per uur.

De minister stelt dat door haar besluit de doorstroming van het verkeer beter zal verlopen. Een experiment met de wisselende snelheid toonde aan dat de files op het stuk weg in de ochtendspits met 25 procent afnamen en in de avondspits met 40 procent.

Sneller

De minister stelt zich op het standpunt 'sneller waar het kan, langzamer waar het moet'. Per 1 september wordt de maximumsnelheid op autosnelwegen 130 kilometer per uur.

Dat kan op 48 procent van de rijkswegen (32 procent de gehele dag en op 16 procent alleen in de avond en nacht). Op de rest van het wegennet zal langzamer worden gereden.

Teleurstelling

De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu (Verkeer) spreekt van een teleurstelling, ''en zeker voor de bewoners van Overschie''. Rotterdam ziet de situatie door de snelheidsverhoging dan ook verslechteren en zal bezwaar maken tegen het besluit.

Voor de Amsterdamse wethouder Eric Wiebes (Verkeer) zijn de effecten zoals in de brief staan beschreven kleiner dan hij had verwacht. Maar hij vindt het nog maar de vraag of de 40.000 bewoners langs de Ring A10 zich daardoor laten geruststellen.

Leidschendam-Voorburg heeft eerder al bezwaar gemaakt tegen de snelheidsverhoging, met het oog op veiligheid, volksgezondheid en geluidsoverlast. De betrokken wethouders gaan de brief van de minister nog uitgebreid bestuderen.