DEN HAAG - De accijnzen op alcohol moet gekoppeld worden aan de ontwikkelingen van de prijzen. Dat stelt CDA-Kamerlid Sabine Uitslag voor in het Aanvalsplan Alcohol en Jongeren.

Ook moeten de mogelijkheden voor alcoholreclame worden beperkt. Eerder maakte het CDA al bekend voorstander te zijn van het verhogen van de alcoholleeftijd naar 18 jaar.

In het Lente-akkoord is al afgesproken dat de accijnzen op alcohol omhoog gaan, maar minder hoog. Zo moet er straks 15 procent meer betaald worden voor wijn, 10 procent meer voor bier en 6 procent meer voor gedestilleerde dranken.

Volgens het CDA zou een verhoging van 50 procent van de accijnzen het gebruik van alcohol verminderen met zo'n 5 procent. De schatkist krijgt er dan jaarlijks 350 miljoen euro bij en dit kan verder oplopen door de indexering. Zo ver wil het CDA echter niet gaan.

Reclame

Verder wil Uitslag het verbod op alcoholreclame op televisie uitbreiden. Uit een evaluatie zou blijken dat het aantal alcoholreclames na 21.00 is verdrievoudigd. Omdat veel jongeren televisie kijken tussen 21.00 en 23.00 wil Uitslag dat het in deze uren ook verboden is alcoholreclame uit te zenden.

"Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat alcoholreclame de alcoholconsumptie opstuwt, met name onder jongeren", aldus Uitslag.