Kamerleden bezorgd om kosten redden hsl

DEN HAAG - Het CDA en de PvdA zijn bezorgd over de kosten die minister Melanie Schultz van Haegen heeft gemaakt om de noodlijdende hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en België te redden.

Het onderzoeksbureau van de Tweede Kamer komt met hogere cijfers dan het ministerie tot nog toe aan de Kamer heeft verstrekt.

Tweede Kamerlid Sander de Rouwe van het CDA wil opheldering van Schultz. ''Dit is een hopeloos dossier uit het verleden waar steeds maar vragen over blijven komen'', stelt hij. ''Dat geeft Kamerleden een gevoel van ongemak. Zo van: waar rook is, is vuur.''

Ook Jacques Monasch van de PvdA maakt zich zorgen over het mogelijke financiële gat van meer dan 1,7 miljard euro in plaats van 400 miljoen. Hij wil weten of er inderdaad sprake is van een overschrijding en of dit gevolgen heeft voor het spooronderhoud. Om het gat te dichten zou een greep gedaan zijn in het infrastructuurfonds, dat onder meer is bedoeld voor onderhoud.

'Hoofdpijndossier'

Kamerlid Kees Verhoeven van D66 spreekt van ''de zoveelste zwarte bladzijde in dit hoofdpijndossier''. Hij wil dat de minister de Kamer ''nu heel snel én volledig informeert en laat zien hoe het precies zit met de cijfers en bedragen rond deze treinlijn''.

De minister stelt dat de cijfers die zij de Kamer heeft gegeven, kloppen. De verwarring is volgens haar ontstaan doordat in de voorjaarsnota meerdere getallen in één tabel zijn terechtgekomen. Schultz benadrukt dat ze niet meer heeft uitgegeven aan het redden van de exploitant van de hsl, dan ze heeft afgesproken met de Kamer.

De High Speed Alliance (HSA), een dochterbedrijf van NS en KLM, baat de lijn tussen Amsterdam en België uit. Door tegenvallende aantallen passagiers dreigde het bedrijf om te vallen. Een deal met de NS die honderden miljoenen euro's kostte, voorkwam dat. Een faillissement zou Nederland miljarden hebben gekost.

Lees meer over:
hsl
Tip de redactie