DEN HAAG - De chaos op het spoor afgelopen winter werd meer nog dan door problemen met het materieel veroorzaakt door onvoldoende aansturing van de treinenloop en gebrekkige communicatie over besluiten.

Dat blijkt uit onderzoek naar de problemen op het spoor op 3 februari.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Melanie Schultz (Infrastructuur) vrijdag dat blijkt dat juist op dat soort hectische dagen in de winter spoormedewerkers moeten kunnen terugvallen op hun routine, en niet gehinderd moeten worden door complexe operationele afspraken.

Een pakket maatregelen moet nieuwe problemen komende winter voorkomen. Uiterlijk 1 november moeten de NS en spoorbeheerder ProRail hun zaken op orde hebben.

Zekerheid

Schultz wil dat NS en ProRail de komende jaren kiezen voor zekerheid boven capaciteit. Ze zullen komende winter eerder besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling. Wissels worden aangepakt, bij Amsterdam en Utrecht moet onderzoek duidelijk maken hoe hoog de kosten daar uitvallen.

In september wil de minister van NS en ProRail de nieuwe en aangepaste afspraken zien over procedures en besluitvorming over de treinenloop. Zo wil ze kunnen beoordelen of ze klaar zijn voor de winter.