'Betere info over Bel-me-niet-register nodig'

DEN HAAG - Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken wil dat consumenten beter worden geïnformeerd over de regels van het Bel-me-niet-register.

Daarin kunnen consumenten aangeven dat ze niet benaderd willen worden door bedrijven voor een telefonisch aanbod.

Verhagen wil onder meer dat mensen beter op de hoogte zijn van hun rechten, heeft hij maandag aan de Tweede Kamer geschreven.

'Recht van verzet'

Het Bel-me-niet-register werd in 2009 ingesteld om gebruikers te beschermen tegen ongevraagde verkooptelefoontjes. Bedrijven mogen mensen die klant bij hen zijn, echter wel nog blijven bellen. Ze zijn dan wel verplicht de klant telefonisch een bandje te laten horen waarop ze bezwaar kunnen maken.

Veel klanten blijken niet op de hoogte van dit 'recht van verzet'. Verhagen wil dat ze beter voorgelicht worden. De minister gaat ook bekijken of er een maximale termijn kan komen waarbinnen bedrijven hun (ex-)klanten nog kunnen bellen.

Sinds de invoering van het register hebben ruim 6,9 miljoen mensen hun telefoonnummer laten blokkeren voor ongevraagde verkooptelefoontjes.

Lees meer over:
Tip de redactie