DEN HAAG - Bewoners van de wijk Diesfeldt in Groessen hoeven de A15 niet pal voor de deur te krijgen als deze weg wordt doorgetrokken van Bemmel naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) ziet mogelijkheden om de weg te verschuiven en eventueel verdiept aan te leggen. Dat zei ze donderdag tijdens een overleg met de Tweede Kamer.

Deze aanpassing kost tussen de 40 en 80 miljoen euro. Budget is er niet voor beschikbaar, maar de minister hoopt de kosten binnen de aanbesteding op te vangen.

20 meter

Zoals het tracé nu op de kaart staat ingetekend, komt de weg op 20 meter van de huizen. Met het alternatief komt de afstand op het smalste stuk op 140 meter. ''Dat is een forse verschuiving'', aldus de minister. Er is ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor de al eerder geopperde combivariant 2. Daarmee komt de weg aan de andere kant van het spoor te liggen. Dat kost 60 tot 100 miljoen euro.

''Beide varianten zijn niet gratis. Het is aan de Kamer om te kiezen of we daar wel of niet extra geld aan uit willen geven'', aldus Schultz.

Pannerdensch Kanaal

In het debat opperden een aantal Kamerleden om toch nog eens naar een tunnel te kijken onder het Pannerdensch Kanaal, in plaats van een tolbrug over de waterpartij. Dat zou ook goed zijn omdat het stuk A15 dwars door een beschermd natuurgebied gaat. Schultz was daar niet voor in: ''De tunnel is bewust afgevallen.'' De tunnel is duurder en de aanleg duurt langer, aldus de minister. Ook de provincie Gelderland koos eerder voor een brug.

Met het doortrekken van de A15 moet worden voorkomen dat de vrachtwagens die vanuit de Rotterdamse haven naar Duitsland rijden, dwars door Arnhem en Nijmegen denderen om bij de A12 te komen. Schultz hoopt dat de brug in 2018 kan worden gerealiseerd.