DEN HAAG - Het CDA roept de oppositiepartijen op goed na te denken voordat zij grote infrastructuurprojecten in de ijskast zetten.

Volgens Tweede Kamerlid Sander de Rouwe zou dat niet alleen slecht zijn voor de economie, maar ook voor de natuur.

''Het geld dat we overhouden doordat we nu goedkoop kunnen aanbesteden, kan dan worden besteed aan een betere inpassing'', vindt hij.

Hij stelt ''doodsbenauwd'' te zijn dat het controversieel verklaren van het aanleggen van wegen grote gevolgen zal hebben voor de werkgelegenheid.

Daarnaast wordt het flink duurder om de projecten aan te besteden als de economie weer aantrekt, aldus De Rouwe. ''En als het economisch beter gaat, is het niet handig om de wegen op te breken. Dat kun je beter nu doen.''

Regionaal

Het gaat hem niet alleen om landelijke projecten, zoals de A13/A16 bij Rotterdam, de ring Utrecht, knooppunt Hoevelaken en de A27 Everdingen - Hooipolder, maar ook om regionale projecten. De Rouwe denkt dan onder meer aan de verbreding van de N35, N50 en het tracébesluit rond de N18.

Het CDA wil dan ook geen enkel project in de ijskast zetten. De Rouwe vreest dat als er één project op de helling gaat, anderen zullen volgen. Hij weet zich gesteund door de VVD en PVV, maar een groot deel van de Kamer ziet verder bouwen aan asfalt niet zitten. ''Als er een substantiële minderheid is, dan wordt dat bij controversieel verklaren gerespecteerd'', stelt De Rouwe.

Hij hoopt dan ook dat de partijen ''los van links, rechts, gedogen of andere constructies'' kijken naar het grotere belang voor Nederland. Woensdagochtend praat de commissie Infrastructuur en Milieu over welke projecten controversieel moeten worden. Daarover moet dan op 29 mei nog plenair worden gestemd.