Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 31 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Werkzaamheden Geldermalsen

Weer poging Kamer tot opheffen Prorail

Door Novum/ANP

10 mei 2012 om 07:55Update: 11 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de overheid directe zeggenschap heeft over het beheer van het spoor.

Partijen zijn ontevreden over het functioneren van de huidige spoorbeheerder Prorail.

Over de oplossing lopen de meningen nog uiteen. VVD en PVV willen het verzelfstandigde Prorail opheffen en de taken elders onderbrengen, bijvoorbeeld bij Rijkswaterstaat.

De SP wil Prorail en ook de NS weer volledig onder de invloed van de overheid brengen. "De overheid is voor 100 procent eigenaar van NS en Prorail, maar heeft weinig tot niets te zeggen'', aldus SP-Kamerlid Farshad Bashir.

Opheffen

Eerder drong onder meer de ChristenUnie aan op het opheffen van Prorail en de oprichting van een staatsbedrijf voor beheer van de infrastructuur. Andere partijen denken over het weer samenbrengen van NS en Prorail onder een leiding.

In het verleden was, naast het vervoer, het beheer van de rails, wissels en bovenleidingen onderdeel van het staatsbedrijf NS. Daaraan kwam een einde toen er een splitsing werd aangebracht tussen het spoorvervoer (met als grootste speler de NS), en beheer (Prorail). Prorail is vervolgens door de overheid op afstand gezet.

''Prorail is log en duur. Ze bouwen daar maar de organisatie, maar goede investeringen voor het spoor komen er niet'', concludeert VVD-Kamerlid Charlie Aptroot. Rijkswaterstaat presteert volgens hem veel beter. Hij wil daarom dat die organisatie een aparte afdeling voor het spoor krijgt.

Meer zeggenschap

De ergernis in de Tweede Kamer over het functioneren van Prorail is de afgelopen jaren naar grote hoogte gestegen. Problemen in de winter op het spoor werden veelal in de schoenen van Prorail geschoven.

Aanhoudende zorg was er ook over de precieze inzet van geld voor het spoor. Daarnaast was er onlangs ophef over hoge beloningen voor de top van het spoorbedrijf. ''We betalen er flink voor, dan willen we ook invloed'', benadrukt Aptroot.

Anderhalf jaar geleden wilde een meerderheid in de Tweede Kamer ook al dat de overheid meer zeggenschap kreeg over Prorail nadat het spoorverkeer ernstig ontregeld raakte door een brand in een verkeersleidingspost in Utrecht.

Behalve de VVD pleiten de ChristenUnie, D66, SP en de PvdD al langer over het afschaffen van Prorail. Voor het CDA en de PvdA gaat dat te ver. Zij willen liever dat het bedrijf gedeeltelijk wordt ingelijfd.

Blunders

Ook reizigersvereniging Rover vindt dat Prorail direct onder het ministerie zou moeten komen te vallen. ''Het is een goed idee'', aldus een woordvoerder van de vereniging donderdag.

Rover heeft al geruime tijd klachten over Prorail, over onder meer ''de chronische seinstoringen, de slechte informatievoorziening en de blunders van de verkeersleiding''.

Prorail

ProRai zelfl wil niet reageren op de verschillende scenario's die de ronde doen over de toekomst van de spoorbeheerder. ''Ordening op het spoor is een politieke verantwoordelijkheid'', is het enige wat een woordvoerster van Prorail kwijt wilde.

Volg dit nieuws op Twitter via NUlive

Eerder

  • 03 mei 2012 om 09:30
    Prorail wil groene golf op het spoor
    Vanwege de werkzaamheden voor de realisatie van station Maastricht-Noord is er afgelopen weekend geen treinverkeer geweest van en naar Maastricht.

Vanaf maandagochtend 5:00u zullen er weer treinen van en naar Maastricht rijden.

Tot die tijd zullen bussen rijden om de reizigers te vervoeren.
  • 26 apr 2012 om 18:27
    Schultz al bezig met veiligheid op spoor
    Schultz al bezig met veiligheid op spoor
  • 26 apr 2012 om 15:35
    Kamer wil opheldering over loon Prorail
    Kamer wil opheldering over loon Prorail
  • 17 apr 2012 om 10:52
    ProRail gaat spoor Schiphol intensief checken
    ProRail gaat spoor Schiphol intensief checken
  • 16 feb 2012 om 15:39
    Schultz omarmt spoorrapport
    Schultz omarmt spoorrapport
  • 13 feb 2012 om 16:26
    'Spoorchaos ook door te complexe dienstregeling NS'
    Winterweer speelt treinverkeer weer parten
Beeld: NU.nl/Dave van Hattem
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 01:06
    El Yaakoubi verwijt Excelsior slechte communicatie rond OneLove-actie
  • 23:57
    Donald Trump wordt strafrechtelijk vervolgd, als eerste oud-president ooit
  • 23:33
    Peter Pannekoek steunt Theo Maassen: '3-jarige peuters ook bij mij niet welkom'
  • 23:12
    Opgeluchte Vitesse-directeur na akkoord: 'Beoogd eigenaar had belangrijke rol'

Meest gelezen

  • 1
    Jutta Leerdam na dagen van geruchten zoenend gezien met YouTuber Jake Paul
  • 2
    OverzichtVerliezen in Bakhmut | Poetin: 'Sancties raken Rusland'
  • 3
    Aïcha Marghadi haalt fel uit naar Tom Egbers en Jack van Gelder
  • 4
    Nederlandse stikstofaanpak mag van Brussel geen vaart verliezen
  • 5
    Man uit Apeldoorn opgepakt voor beschieten Apache-gevechtshelikopter


Nieuwsvideo's

  • Oekraïne heropent de strijd om Melitopol: waarom is de stad zo belangrijk?
    Oekraïne heropent de strijd om Melitopol: waarom is de stad zo belangrijk?
  • Burgers' Zoo bestaat 110 jaar en trakteert olifanten op wat lekkers
    Burgers' Zoo bestaat 110 jaar en trakteert olifanten op wat lekkers
  • Halsema spreekt met demonstrerende sekswerkers in Amsterdam
    Halsema spreekt met demonstrerende sekswerkers in Amsterdam
  • Vrouw bekneld tussen bestelbus en gevel na ongeval in Rotterdam
    Vrouw bekneld tussen bestelbus en gevel na ongeval in Rotterdam

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden