
Weer poging Kamer tot opheffen Prorail
Partijen zijn ontevreden over het functioneren van de huidige spoorbeheerder Prorail.
Over de oplossing lopen de meningen nog uiteen. VVD en PVV willen het verzelfstandigde Prorail opheffen en de taken elders onderbrengen, bijvoorbeeld bij Rijkswaterstaat.
De SP wil Prorail en ook de NS weer volledig onder de invloed van de overheid brengen. "De overheid is voor 100 procent eigenaar van NS en Prorail, maar heeft weinig tot niets te zeggen'', aldus SP-Kamerlid Farshad Bashir.
Opheffen
Eerder drong onder meer de ChristenUnie aan op het opheffen van Prorail en de oprichting van een staatsbedrijf voor beheer van de infrastructuur. Andere partijen denken over het weer samenbrengen van NS en Prorail onder een leiding.
In het verleden was, naast het vervoer, het beheer van de rails, wissels en bovenleidingen onderdeel van het staatsbedrijf NS. Daaraan kwam een einde toen er een splitsing werd aangebracht tussen het spoorvervoer (met als grootste speler de NS), en beheer (Prorail). Prorail is vervolgens door de overheid op afstand gezet.
''Prorail is log en duur. Ze bouwen daar maar de organisatie, maar goede investeringen voor het spoor komen er niet'', concludeert VVD-Kamerlid Charlie Aptroot. Rijkswaterstaat presteert volgens hem veel beter. Hij wil daarom dat die organisatie een aparte afdeling voor het spoor krijgt.
Meer zeggenschap
De ergernis in de Tweede Kamer over het functioneren van Prorail is de afgelopen jaren naar grote hoogte gestegen. Problemen in de winter op het spoor werden veelal in de schoenen van Prorail geschoven.
Aanhoudende zorg was er ook over de precieze inzet van geld voor het spoor. Daarnaast was er onlangs ophef over hoge beloningen voor de top van het spoorbedrijf. ''We betalen er flink voor, dan willen we ook invloed'', benadrukt Aptroot.
Anderhalf jaar geleden wilde een meerderheid in de Tweede Kamer ook al dat de overheid meer zeggenschap kreeg over Prorail nadat het spoorverkeer ernstig ontregeld raakte door een brand in een verkeersleidingspost in Utrecht.
Behalve de VVD pleiten de ChristenUnie, D66, SP en de PvdD al langer over het afschaffen van Prorail. Voor het CDA en de PvdA gaat dat te ver. Zij willen liever dat het bedrijf gedeeltelijk wordt ingelijfd.
Blunders
Ook reizigersvereniging Rover vindt dat Prorail direct onder het ministerie zou moeten komen te vallen. ''Het is een goed idee'', aldus een woordvoerder van de vereniging donderdag.
Rover heeft al geruime tijd klachten over Prorail, over onder meer ''de chronische seinstoringen, de slechte informatievoorziening en de blunders van de verkeersleiding''.
Prorail
ProRai zelfl wil niet reageren op de verschillende scenario's die de ronde doen over de toekomst van de spoorbeheerder. ''Ordening op het spoor is een politieke verantwoordelijkheid'', is het enige wat een woordvoerster van Prorail kwijt wilde.