DEN HAAG - Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen heeft nog altijd niet duidelijk gemaakt waar extra maatregelen nodig zijn om het spoor veiliger te maken.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) drong daar al meer dan een jaar geleden op aan, maar een lijst van locaties die mogelijk nieuwe veiligheidssystemen moeten krijgen of waar andere maatregelen nodig zijn, is nog niet gemaakt. Dat zegt OVV-voorzitter Tjibbe Joustra maandag.

Joustra uitte daarover in januari ook al zijn ongenoegen. Hij ging er toen vanuit dat de bewindsvrouw op korte termijn alsnog de aanbeveling zou opvolgen.

De onderzoeksraad vindt al langer dat de veiligheid op het spoor verder verbeterd kan worden door invoering van veiligheidssystemen of alternatieve maatregelen.

Rapport

Tot die conclusie kwam de OVV onder meer in een rapport over de botsing tussen twee goederentreinen in Barendrecht in september 2009 waarbij een machinist om het leven kwam.

Of extra maatregelen het ongeval zaterdagavond had kunnen voorkomen, is overigens nog maar de vraag. Schultz meldde maandag in een brief aan de Tweede Kamer dat de botsing lijkt veroorzaakt doordat een van de treinen door een rood sein reed. Maar Joustra kan daar nog helemaal niets over zeggen.

Complex

De OVV doet naast andere instanties onderzoek naar de botsing, maar dat is zo complex dat het nu veel te vroeg is om al op de oorzaak in te gaan. Joustra verwacht nog enkele maanden nodig te hebben voor de raad met conclusies en aanbevelingen komt. De eerste oriëntatie is nu aan de gang.

Er zijn al tien interviews gehouden met betrokkenen bij het ongeluk en verder moet de raad rekening houden met verscheidene technische systemen en onvoorziene factoren die gedurende het onderzoek aan het licht kunnen komen.

Sein

Joustra zei al wel dat het sein dat de machinist zou hebben genegeerd, er eentje van de eerste generatie is. ''Maar het is niet bekend of het op de lijst stond om te worden vervangen."

Een andere factor die kan hebben meegespeeld, is dat bij Sloterdijk werkzaamheden aan het spoor worden uitgevoerd en dat daarom de treinen daar anders rijden dan normaal. De onderzoeksraad bekijkt nog of in het onderzoek wordt meegenomen hoe het kan dat er zo veel (ernstig) gewonden zijn gevallen.