DEN HAAG - Het bel-me-niet-register werkt goed, maar kan nog meer irritaties voorkomen als de consument beter wordt geïnformeerd.

Dat schrijft minister Maxime Verhagen (Economisch Zaken) maandag aan de Tweede Kamer, op basis van een evaluatie van het in oktober 2009 ingevoerde systeem.

Wie ingeschreven staat in het register, krijgt veel minder verkooptelefoontjes, concluderen de onderzoekers op basis van een enquête onder ruim 500 consumenten.

Toch zijn er nog wel irritaties voor de mensen die zich hebben ingeschreven: bedrijven negeren het register, tijdens de verwerking van de inschrijving (maximaal 6 weken) in het register worden mensen nog gebeld en bedrijven die een relatie hebben met de klant mogen nog wel bellen.

Boetes

Verhagen gaat bekijken hoe gebruikers beter over deze tekortkomingen kunnen worden geïnformeerd. Telecomwaakhond OPTA deelt daarnaast boetes uit aan bedrijven die het register niet serieus nemen. Vorig jaar werd voor 1,2 miljoen euro aan boetes uitgeschreven.

De onderzoekers merken verder op dat inschrijven in het register goed verloopt, maar dat het aanpassen van gegevens of het uitschrijven nog beter moet. Ook daarover moet beter worden gecommuniceerd.

Aparte website

Daarnaast moet de huidige website van het register worden gesplitst, zodat consumenten en bedrijven elk een aparte website hebben. Verhagen stelt dit te gaan veranderen.

Inmiddels staan 6,9 miljoen telefoonnummers in het register. Elke maand komen er nog 100.000 telefoonnummers bij.