DEN HAAG - Minister Melanie Schultz ziet er niks in om 'het rondje om de kerk' opnieuw in te voeren om het spoornetwerk stabieler te maken.

Tien jaar geleden werd door de NS een dienstregeling ingevoerd bij het treinpersoneel die gekoppeld werd aan een trein. Hierdoor hoefden machinisten en conducteurs niet meer tijdens hun dienst over te stappen en werd het netwerk betrouwbaarder.

Na grote weerstand vanuit de vakbonden werd dit 'rondje om de kerk' weer teruggedraaid, omdat het saai zou zijn voor het personeel.

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot opende onlangs via NU.nl weer de discussie hierover. De recente winterproblemen toonden volgens hem aan dat de betrouwbaarheid van het spoor gebaat was bij een 'rondje om de kerk'.

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dit systeem echter uitsluitend achter de hand houden indien er sprake is van winterse omstandigheden. Ook Schultz ziet het hele jaar 'rondje om de kerk' niet zitten.

"Het versimpelt misschien je dienstregeling en het maakt je minder kwetsbaar, maar het betekent voor de reiziger dat je veel vaker moet overstappen. In algemene zin vind ik dat dus niet aantrekkelijk, maar misschien wel voor als je vastloopt door winterweer."

Wat vindt u van het idee om tijdens winterproblemen weer het rondje om de kerk te gaan rijden?

"Als er slecht weer op komst is moet je wat eerder afschalen. Dat afschalen kan op verschillende manieren. Een van de manieren is om de grootstedelijke trajecten af te schermen van de rest van de lijnen, zodat je daar de problemen niet hebt."

"Dat betekent dat je machinisten en conducteurs krijgt die heen en weer gaan. Dat is aantrekkelijk voor de stabiliteit, maar niet efficiënt. Want dan moeten treinen die 5 of 20 minuten wachten voordat ze weer verder gaan."

"Het heeft dus voor en nadelen. Dat zullen we verder onderzoeken."

U wilt bij winterweer als minister zelf meer de regie in handen nemen.

"Juist niet bij de incidenten, maar meer aan de voorkant. Via de concessie maak je afspraken over een langere periode, namelijk tien jaar. Dan kun je reactief straffen achteraf."

"Ik wil meer in programma's vastleggen. Dus hoe de veiligheidsprogramma's worden geïmplementeerd en hoe de winterproblemen aangepakt wordt."

"Die integrale afspraken kan ik voorleggen aan de Kamer en kan de Kamer ook met mij discussiëren als er een keer een probleem is."

In de Kamer zei u ook beter geïnformeerd te willen worden over het weer en de stand van het materieel.

"Als NS wil gaan afschalen wil ik dat wel weten ja. Uiteindelijk vraagt de Kamer aan mij: waarom wordt er afgeschaald."

Wilt u ook degene zijn die daarover beslist?

"Nee, want dat moet je in procedures vastleggen. Dat protocol zei nu: afschalen vanaf 5 cm sneeuw. Ik heb gezegd: doe maar sneller. Dat is moeilijk, want je gaat ook horen dat het te snel gaat."

"Het is de taak van de NS om uit te leggen dat een alternatieve dienstregeling er is om minder risico te lopen. Dan zijn de treinen voller en rijden ze minder, maar dat is nog altijd beter dan dat er niks rijdt omdat het netwerk is vastgelopen."