DEN HAAG - Meer trajecten op het spoor moeten uitgevoerd worden door regionale vervoerders en de NS moet alsnog het 'rondje om de kerk' invoeren.

Dat stelt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot tegenover NU.nl.

"De winterproblemen van de afgelopen dagen lieten zien dat het NS-spoor plat lag, maar bij de regionale vervoerders waren er nauwelijks problemen", stelt hij.

Volgens Aptroot komt dit doordat op regionale trajecten simpelweg van A naar B wordt gereden. Bij de NS liepen de zaken in de soep door de onnodige complexiteit van het spoornetwerk.

Hij stelt daarom voor om meer trajecten uit te laten voeren door regionale marktpartijen. Ook moet bij de NS het personeel vaster gekoppeld worden aan trein en traject, zodat het systeem eenvoudiger wordt.

Protesten

Dit zogeheten 'rondje om de kerk' zorgde tien jaar geleden voor felle protesten onder het treinpersoneel. De NS wilde het systeem toen al invoeren om de dienstregeling betrouwbaarder te kunnen maken. De vakbonden kwamen in actie en het voorstel ging van tafel.

Aptroot vindt dat dit systeem nu alsnog moet worden ingevoerd.

Onderzoek

Minister Schultz heeft naar aanleiding van de winterproblemen van afgelopen week aangekondigd een onderzoek te starten naar de situatie in Zwitserland waar het spoor ook onder extreme kou goed blijft functioneren.

"In Zwitserland rijden er dertig verschillende marktpartijen over het spoor en zijn er geen problemen", stelt Aptroot. "Prorail en NS zeggen dat Nederland het ingewikkeldste spoornetwerk heeft, dat is dus niet waar."

SP-Kamerlid Farshad Bashir zegt dat het plan van Aptroot juist voor meer spoorellende zorgt, doordat machinisten minder flexibel inzetbaar zijn. Ook is het risico op fouten groter, doordat het rondje om de kerk 'geestdodend' zou zijn.

Volgens de SP'er is het aan de marktwerking waar de VVD voor staat te danken dat het zo fout gaat op het spoor steeds.

Winterweer

Een rondgang langs de woordvoerders van de Tweede Kamerfracties leert dat een meerderheid vindt dat het NS-personeel bij winterweer moet accepteren dat zij rondjes om de kerk moeten gaan rijden.

Zo stelt PVV-Kamerlid Leon de Jong dat bij winterweer moet worden overgeschakeld op een versimpelde dienstregeling, waarbij het personeel meer gekoppeld wordt aan een trein.

Hierdoor moet worden voorkomen dat de dienstregeling vastloopt doordat treinen en personeel niet meer aansluiten. "Het is te makkelijk om de dienstregeling enkel uit te kleden. De NS kan ook kijken hoe het personeel efficiënter ingezet kan worden."

Kamerleden Kees Verhoeven (D66) en Jacques Monasch (PvdA) zijn dit met De Jong eens. "Als de dienstregeling tijdelijk versimpeld wordt is dit zeker bespreekbaar. Het lijkt me niet onredelijk om dat van het personeel te vragen", aldus Monasch.

Toezeggingen

Alle partijen in de Kamer willen dinsdag tijdens het debat in de Tweede Kamer harde toezeggingen van de minister dat de problemen nu echt worden aangepakt.

Na de problemen van de vorige winter kwam de minister al met een omvangrijk plan om zaken te verbeteren. Dit kon echter de recente winterproblemen niet voorkomen.

Schultz wil dat er voortaan sneller wordt omgeschakeld naar een aangepaste dienstregeling. Ze heeft de NS en Prorail gevraagd om te werken aan de 'robuustheid' van het spoorsysteem. Daarbij moet volgens haar ook worden gekeken naar de inzet van materieel en personeel.