DEN HAAG - Om de belangrijkste spoorvervoerder van Nederland te blijven, heeft de NS een aantal harde toezeggingen moeten doen aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur).

Dat meldde het spoorbedrijf vrijdag, nadat de minister haar voornemen bekend had gemaakt om de NS vanaf 2015 voor nog eens 10 jaar aan te wijzen als belangrijkste speler op het hoofdrailnet.

De NS heeft beloofd dat intercity's op weekendavonden langer blijven rijden, er meer spoorlijnen komen waar gegarandeerd elke 10 minuten een trein rijdt en dat alle treinen, ook sprinters, uitgerust worden met toiletten.

In de nieuwe concessie is ook de hogesnelheidslijn (hsl) opgenomen. De NS betaalt in totaal 2,2 miljard euro.

Op de hogesnelheidslijn gaan meer treinen rijden. Naast de Fyra, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Breda, zullen reizigers ook op de lijnen Den Haag-Eindhoven en Rotterdam-Almere deels gebruik kunnen maken van het hsl-spoor.

Concurrentie

De NS moet wel concurrentie toestaan op in ieder geval twee lijnen in Limburg. De NS vindt dat niet in het belang van de reiziger, omdat die te maken krijgt met meerdere vervoerders op hetzelfde traject.

Bij verstoringen kan dat een complicerende factor zijn, waardoor het langer duurt voordat alle treinen weer normaal rijden, aldus de NS.

Al met al is het spoorbedrijf tevreden met de uitkomst van de onderhandelingen met de minister. ''Ik ben blij dat de NS als Nederlands bedrijf de reiziger in eigen land blijft vervoeren en dat de minister ons dit vertrouwen geeft'', aldus president-directeur Bert Meerstadt.

Rover

Rover is ook blij met de plannen. De reizigersorganisatie stemt in met het gunnen van intercity's en stoptreinen aan de NS. De organisatie is verder ''gelukkig'' met het besluit om de hogesnelheidslijn en het hoofdrailnet samen te voegen en is ''aangenaam verrast'' dat de minister het belang onderstreept van het treinvervoer naar het buitenland.

Blunder

CNV Vakmensen betreurt de beslissing van minister Schultz om de regionale stoptreinlijnen in het noorden, zuiden en oosten van het land "te grabbel" te gooien. FNV Bondgenoten spreekt van een ''historische blunder".

Volgens FNV wordt de reiziger hier de dupe van omdat die te maken zou krijgen met ''onnodig overstappen, treinvertragingen en verschillende kaarttarieven''. CNV Vakmensen is voorts niet te spreken over het feit dat de minister de stoplijnen buiten de concessie houdt en te koop zet, ''zelfs voor buitenlandse personenvervoerders''.

Tevreden zijn de beide vakbonden met de beslissing dat de concessie voor het hoofdrailnet bij de NS blijft en het plan van Schultz om het hoofdrailnet met de hogesnelheidslijn te integreren.

Brief

Bestuurder Jan Wevers van CNV Vakmensen komt tot de 'teleurstellende' conclusie dat de minister de brief die hij haar over dit onderwerp stuurde, heeft genegeerd. De vakbond vroeg haar rekening te houden met de negatieve gevolgen van het opknippen van het spoorwegnetwerk.

Hij hoopt dat de Tweede Kamer de minister zal bewegen terug te keren op haar schreden. De bond gaat de Kamerfracties per brief vragen daarop in te zetten.