DEN HAAG - Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met het plan van minister Melanie Schultz (Infrastructuur) om de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en België te redden.

Het reddingsplan kost het ministerie van Infrastructuur en Milieu 390 miljoen euro.

Dat is veel minder dan de 2,4 miljard euro die het ministerie erbij was ingeschoten als de lijn failliet was gegaan. Volgens het kabinet pakt deze oplossing het beste uit voor reizigers en belastingbetalers.

Om de bedrijfsvoering van de exploitant van de hogesnelheidslijn (HSA) gezonder te maken, gaat de Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam geen 5 keer per uur rijden in de daluren, maar 4 keer.

Ook is met de NS afgesproken dat de prijs van een treinkaartje voor de hogesnelheidslijn maximaal 30 procent duurder mag zijn dan van een gewoon kaartje. Nu is dat maximaal 65 procent.

Hoofdrailnet

Om in de toekomst te garanderen dat de hogesnelheidstreinen op de HSL-Zuid blijven rijden, wordt de lijn samengevoegd met het hoofdrailnet. De NS heeft beloofd garant te staan voor HSA. Het bedrijf betaalt het ministerie vanaf 2015 jaarlijks 101 miljoen euro voor het gebruik van de lijn.