'PvdA en D66 dromen over kastjes in auto's'

VVD'er Charlie Aptroot aanschouwt vanuit de Tweede Kamer achterover leunend de uitvoering van zijn fileplannen, terwijl hij een lange neus trekt naar iedereen die 'droomt over kastjes in auto's'.

Ooit was Charlie Aptroot de vrees van het kabinet-Balkenende 4 en in het bijzonder verkeersminister Camiel Eurlings. Met name de kilometerheffing moest en zou van tafel en daarom werden omvangrijke campagnes opgezet, die mede dankzij De Telegraaf een groot effect hadden.

Toen de PvdA uit het kabinet stapte, werd de kilometerheffing tot genoegen van Aptroot ook door het CDA bij het grof vuil gezet.

Maar ook op andere terreinen kwam het tot stevige confrontaties met Eurlings. Zijn ogen spuwen nog steeds vuur zodra bijvoorbeeld de toestanden rond de hogesnelheidslijn HSL worden gememoreerd. "Ik ben nog steeds kwaad dat hij de boel destijds heeft belazerd", stelt hij.

Aptroot verweet destijds Eurlings de Kamer onjuist te hebben geïnformeerd over de financiële situatie van de uitbater van de HSL: HiSpeedAlliance (HSA). "Dat was echter heel moeilijk waar te maken, omdat hij met vertrouwelijke stukken zwaaide. De laatste tijd zijn weer diverse stukken vertrouwelijk ter inzage gelegd. Ik ben niet gaan kijken."

Nu zijn eigen VVD aan de macht is, de drie coalitiepartijen op zijn terrein volstrekt op één lijn zitten en er ook nog eens een VVD-minister verantwoordelijk is voor het oplossen van de files horen we weinig meer van hem.

Mist u het keihard tegen het kabinetsbeleid aantrappen niet?

"Ach, we kunnen de onzinnige voorstellen waar het vorige kabinet mee kwam missen als kiespijn. Maar als er eens eentje voorbij komt is het leuk om tegenin te gaan."

Uw werk zat er na het ondertekenen van het regeerakkoord eigenlijk al op.

"Nee! Op hoofdlijnen staat de boel vast, maar ik moet er op aandringen dat onze plannen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd."

"Maar het is waar, ik ben happy met wat er in het regeerakkoord staat. 130 op de snelweg, de 500 miljoen extra voor infrastructuur, het permanent maken van de crisis- en herstelwet. Het komt toch allemaal uit de VVD-pen."

Gaan we nooit meer iets horen van de kilometerheffing?

"Natuurlijk wel. PvdA en D66 dromen van kastjes in auto's, alles wat maar kan registreren en hoge heffingen voor de burger. Dat vinden ze fantastisch."

Wat was er gebeurd als we nu een Paars-plus-kabinet hadden gehad?

"Dat was moeilijk geweest. Die drie linkse partijen waren voorstander van kilometerheffing. Bovendien wilden ze geen extra maar minder geld voor infrastructuur en een snelheidsverlaging in plaats van snelheidsverhoging. Op al die punten wilden ze precies het tegenovergestelde van wat de VVD wil."

Als Schultz haar termijn erop heeft zitten, hoe ver is de filedruk dan afgenomen?

"Ik denk dat de filedruk is afgenomen, maar hoop dat dat niet komt doordat de economische activiteit is afgenomen. Het zou wel kunnen dat de filedruk juist iets toeneemt, omdat we uit een recessie komen."

Dat kan nooit de bedoeling zijn, toch?

"Daarom: het andere effect is 800 kilometer rijstrook in deze kabinetsperiode erbij. Dat is heel fors. Per saldo ben ik optimistisch, maar het gaat wel even duren. Immers, elke minister opent de weg van de vorige minister. De plannen gaan tot 2028."

"Maar wat ik nou zo mooi vindt. Links roept onzinnige dingen als: investeren in wegen helpt niet, want een brede weg trekt meer auto's aan en dus worden de files niks minder. Terwijl iedereen die even nadenkt begrijpt dat dat flauwekul is. Immers, waar de wegen zijn verbreed zijn de files verdwenen."

Maar minder files maakt het aantrekkelijker om de auto te nemen.

"Het zou kunnen, maar dat moeten we niet overschatten. Van alle kilometers die we rijden wordt nog maar 11 procent door openbaar vervoer gedaan. Dus bijna iedereen gaat al met de auto."

Afgelopen winter was treinreizen aanmerkelijk minder aantrekkelijk gezien allerlei vastgevroren wissels en treinen die niet tegen sneeuw konden. Hebt u er vertrouwen in dat het dit jaar wel goed gaat?

"Vertrouwen heb ik niet, al hoop ik het natuurlijk wel. Na de blamages van afgelopen jaren kan ik me niet voorstellen dat NS en Prorail niet alles op alles zetten om het voor elkaar te krijgen."

Waarom dan toch geen vertrouwen?

"Ik heb een gebrek aan vertrouwen in de top van die bedrijven. Die moeten vervangen worden. Dat is alleen bij Prorail gebeurd."

Maar als er andere mensen aan de leiding komen, gaat het dan wel goed? Of moeten we accepteren dat het Nederlandse railnet altijd last zal houden van wintermalheur?

"De top is verantwoordelijk voor het systeem en die heeft dus veel invloed. Het kan een keer fout gaan, bij de tweede keer zet ik er mijn vraagtekens bij, maar dit was al de derde winter op rij. Dan ben je incapabel."

Is ook de minister hierin verantwoordelijk?

"Natuurlijk, maar de huidige minister kwam pas aanwaaien toen de eerste winterdepressie al voor de deur stond."

"Ik wil ook niet over elke keer als er wat misgaat zeuren, het kan namelijk altijd een keer misgaan. Een minister van veiligheid is ook niet verantwoordelijk voor elke fout die een agent maakt."

"Maar als de komende winter blijkt dat de verwarming van de wissels niet aan staat wanneer het gaat vriezen, en ze lekker met zijn allen naar huis zijn gegaan omdat ze dachten dat het zo'n vaart niet zou lopen?"

"Of als zou blijken dat de nieuwe sprinters ook weer sneeuw in hun elektrisch systeem zuigen dan weet ik het echt niet meer. Dan is iedereen het met me eens dat het niet langer geaccepteerd kan worden."

Lees meer over:
Tip de redactie