DEN HAAG - Het kabinet houdt vast aan plannen om de luchtvaart in Nederland de komende jaren te laten groeien, ondanks de economische crisis.

Dat zei staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) dinsdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

Er is wel degelijk een teruggang geweest in het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol door de economische dip, zei Atsma.

Maar de verwachting voor dit jaar ligt op ongeveer 415.000 en volgend jaar ''substantieel hoger'', aldus de staatssecretaris. Vorig jaar telde Schiphol ruim 386.000 vliegbewegingen.

De luchtvaart mag van Atsma in 2020 groeien naar 580.000 vliegbewegingen. Schiphol mag als nationale luchthaven 510.000 van die vluchten voor zijn rekening nemen; regionale luchthavens als Lelystad en Eindhoven mogen de rest verzorgen.

''Er is geen reden om de cijfers aan te passen. We lopen in de pas met de prognoses'', aldus Atsma in reactie op vragen van SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir.

Prijsvechters

De bedoeling is dat prijsvechters die vooral vakantievluchten uitvoeren, grotendeels uitwijken naar regionale luchthavens. Schiphol zou dan meer een luchthaven moeten zijn met een wereldwijd netwerk. Door de goede bereikbaarheid zou Nederland aantrekkelijk zijn voor grote bedrijven om zich in Nederland te vestigen.

Maar welke maatschappijen moeten uitwijken naar Lelystad, is nog niet bekend. Atsma wil wat dat betreft eerst een rapport afwachten van werkgroep Alderstafel over de ontwikkeling van vliegveld Lelystad. Dat wordt eind dit jaar of begin volgend jaar verwacht.

Niet verplichten

Atsma wil luchtvaartmaatschappijen niet verplichten deel te nemen aan de Geschillencommissie Luchtvaart. Reizigers kunnen bij dit loket terecht voor schadevergoeding als ze vertraging hebben gehad.

Maar niet alle luchtvaartmaatschappijen doen eraan mee. Deelname verplichten leidt er echter toe dat uitspraken niet-bindend zijn. Daarom ziet Atsma meer in afhandeling door de Inspectie Verkeer en Waterstaat.