DEN HAAG - VVD-Kamerlid Charlie Aptroot krijgt op het Binnenhof brede steun voor zijn plan om op alle snelwegen een inhaalverbod voor vrachtwagens in te stellen.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil er graag naar kijken, zei ze dinsdag. Ze betwijfelt echter wel of een permanent inhaalverbod wenselijk is.

''Het zou gek zijn als je op een bepaald tijdstip een lege weg hebt, en dan op de rechterbaan een rijtje trucks die elkaar niet mogen inhalen'', aldus de VVD-bewindsvrouw.

GroenLinks en PvdA steunen het plan van Aptroot, terwijl het CDA meer ziet in uitbreiding van dynamische inhaalverboden.

Verkeersveiligheid

Aptroot denkt onnodige opstoppingen op de snelwegen door langzaam inhalen te voorkomen en bovendien de verkeersveiligheid te vergroten.

Volgens Aptroot is een op de vijf ongelukken met vrachtwagens het gevolg van een inhaalmanoeuvre. Momenteel kent ongeveer de helft van de tweebaanssnelwegen alleen op bepaalde tijden een inhaalverbod voor trucks.

Schultz gaat in eerste instantie ambtenaren laten kijken naar mogelijkheden tot verruiming. Ze legt niet een direct verband tussen ongelukken en trucks. De bewindsvrouw ziet wel dat vrachtwagens vaak betrokken zijn bij ongevallen, maar ze zijn volgens haar niet in al die gevallen de veroorzaker.

Geen probleem

Op wegen met meer dan twee rijstroken ziet ze geen probleem, omdat trucks daar nu al op de twee rechterbanen moeten rijden.

''Prima plan, zo wordt de weg veiliger en de lucht schoner'', reageert Kamerlid Ineke van Gent (GroenLinks). ''Een inhaalverbod voor vrachtauto's is goed voor de verkeersveiligheid en leidt bovendien tot een rustiger verkeersbeeld. Dat heeft weer een gunstig effect op het brandstofverbruik en dus op het milieu.''

Niet veilig

D66'er Kees Verhoeven wijst het idee juist af. ''Het plannetje van betonbaron Aptroot rammelt aan alle kanten'', zegt hij. ''Het inhaalverbod is niet veilig. Bumperkleven doet botsen en voortdurend remmen en optrekken omdat je geen eigen snelheid kan bepalen.'' Het plan komt volgens hem ook ''Nederland-transportland'' niet ten goede.