
VVD wil inhaalverbod vrachtwagens
VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot denkt zo de onnodige opstoppingen op de snelwegen door langzaam inhalen te voorkomen en bovendien de verkeersveiligheid te vergroten.
Volgens Aptroot is een op de vijf ongelukken met vrachtwagens het gevolg van een inhaalmanoeuvre.
In Nederland geldt op ongeveer de helft van de snelwegen een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dat zijn alleen tweebaanssnelwegen.
Bij een groot deel daarvan is het verbod alleen verbonden aan de ochtend- en avondspits. Onderzoek leerde Rijkswaterstaat eerder dat inhaalverboden op snelwegen met meer dan twee rijstroken niet werken.
Trage zondagsrijder
De VVD wil de minimumsnelheid terug, die in 1991 werd afgeschaft. ''De vaart blijft er op die manier in op de rechterrijstrook'', aldus Aptroot. Vrachtwagenchauffeurs hoeven volgens hem dan niet te vrezen dat ze achter een ''trage zondagsrijder'' moeten blijven hangen.
Nu geldt alleen de regel dat een voertuig 60 kilometer per uur moet kunnen rijden om de snelweg op te mogen.
GroenLinks
GroenLinks steunt het voorstel van de VVD. "Prima plan, zo wordt de weg veiliger en de lucht schoner", aldus Tweede Kamerlid Ineke van Gent.
Van Gent denkt dat het tegelijkertijd nodig is de snelheidsbegrenzers op vrachtauto's beter te controleren. "Snelheidsbegrenzers functioneren lang niet allemaal naar behoren. Goede controle daarop is nodig om het vrachtverkeer aan de regels te houden".
Tijdelijk
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is tegen een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens, maar kan zich wel iets voorstellen bij een tijdelijk inhaalverbod, als de verkeersintensiteit te dicht is.
''Dat is tegenwoordig goed te meten en met de matrixborden boven de snelwegen goed te regelen. Wij vinden bovendien dat vrachtwagenchauffeurs een eigen verantwoordelijkheid hebben. Dat zijn professionals die donders goed weten, wanneer het niet verstandig is om in te halen'', aldus een woordvoerder.
ANWB
Volgens Markus van Tol van de ANWB is een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens niet nodig. Het lijkt hem wel nuttig om onderzoek te doen hoe het inhaalverbod efficiënt en op maat kan worden uitgebreid. ''Het inhaalverbod zou fijnzinniger kunnen.''
TLN kan zich wel vinden in een verhoging van de minimumsnelheid. ''Er doen zich vaak genoeg gevaarlijke situaties voor met traag rijdende auto's.''