EU eens over meer concurrentie op spoor

LUXEMBURG - De EU-lidstaten zijn het er over eens geworden om de concurrentie op het spoor in Europa te vergroten.

Nationale spoorwegmaatschappijen zullen concurrenten uit andere lidstaten moeten toelaten en die moeten dezelfde faciliteiten krijgen als de nationale monopolisten. Dat hebben de EU-ministers van verkeer donderdag in Luxemburg afgesproken.

Nederland is voor de verruiming van de concurrentie op het spoor. De nieuwe afspraken betreffen vooralsnog alleen het goederenvervoer en het internationale reizigersvervoer.

Minister Melanie Schultz Van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft benadrukt dat elk land de vrijheid moet hebben om bij de aanbesteding van nieuwe contracten voor het binnenlandse passagiersvervoer voor eigen maatschappijen te kiezen. Landen moeten zich niet gedwongen voelen om met buitenlandse maatschappijen in zee te gaan.

Verspreiding reizigersinformatie

De nieuwe afspraken, die door het Europees Parlement moeten worden goedgekeurd, verplichten spoormonopolisten buitenlandse concurrenten onderhoudsfaciliteiten aan te bieden en de verspreiding van hun reizigersinformatie mogelijk te maken.

''Hiermee wordt discriminatie tegen nieuwkomers tegengegaan'', zei Europees verkeerscommissaris Siim Kallas (Transport).

De Europese Commissie droeg gisteren acht lidstaten, waaronder Nederland, op om hun spoornetwerken snel beter op elkaar te laten aansluiten. In deze landen zijn er nog altijd technische beperkingen en verschillen waardoor buitenlandse treinen hinder ondervinden bij het gebruik van de spoorlijnen.

Vorig jaar

De maatregelen hadden al vorig jaar genomen moeten zijn. Als Nederland en de zeven anderen dat niet binnen twee maanden doen, dreigt de Commissie ze voor het Europees Hof van Justitie te dagen.

De verkeersministers spraken ook voor het eerst over het Witboek Vervoer van de Europese Commissie, dat de totstandkoming van een geïntegreerd Europees vervoersnetwerk in 2050 bepleit. Daarbij moeten vervoersstromen van passagiers en goederen beter op elkaar worden afgestemd, met minder verkeers- en milieuoverlast tot gevolg.

Vrij spel

Beslissingen vallen voorlopig niet. Minister Schultz waarschuwde wel dat het opengooien van de vervoersmarkt er niet toe moet leiden dat buitenlandse transporteurs vrij spel krijgen bij het aanbieden van binnenlands transport. Ook de Tweede Kamer heeft hierover al haar zorg uitgesproken.

Lees meer over:
Tip de redactie