DEN HAAG  - Rederijen die willen dat militairen hun zeetransport beschermen tegen piraten in en bij de Somalische wateren, moeten zelf diep in de buidel tasten.

Ze gaan een vast bedrag betalen voor salaristoeslagen en voor verblijfs- en transportkosten. Ook moeten ze zorgen voor adequate medische faciliteiten aan boord.

Dat staat in het beleidskader over Vessel Protection Detachment (VPD), dat minister Hans Hillen van Defensie woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hillen is de coördinerende minister in het kabinet op dit terrein.

Aanvullende kosten

Het resterende deel van de aanvullende kosten betaalt Defensie. Ook de gewone kosten zoals salarissen, materieel en uitrusting worden door de overheid betaald.

Volgens een woordvoerder van Defensie staat er geen bedrag in het kader, omdat het langer mee moet gaan. Een verdeelsleutel is al wel bekend, maar er staat ook niets over in de brief, omdat er nog overleg volgt met de reders. Bovendien moet de Tweede Kamer er nog over debatteren.

De Tweede Kamer drong al lange tijd aan op militairen aan boord van zeer kwetsbare transporten, maar het vorige kabinet hield de boot af.

Voorlopige basis

In maart en april heeft Hillen wel - op voorlopige basis - twee militaire beveiligingsteams ingezet. Dat is zonder noemenswaardige problemen verlopen, meldde Hillen woensdag in een evaluatie aan de Kamer.

Hoewel er geen confrontaties met zeerovers waren, is volgens de minister de militaire opdracht goed uitvoerbaar. Lastig punt bleek het vervoeren van de teams en hun wapens naar en van buitenlandse havens.

De kosten voor de reders voor deze opdrachten samen komen uit op 100.000 euro. De totale kosten van de inzet zijn nog niet bekend, maar blijven volgens Hillen onder de 800.000 euro die vooraf waren geschat.

Volgens het nieuwe beleidskader zullen de kosten voor de reders waarschijnlijk omhooggaan, aldus de woordvoerder van Defensie.

Boos

De SP en GroenLinks zijn boos op Hillen omdat hij in hun ogen niet goed heeft aangegeven wat hij bedoelt met een robuuster optreden tegen piraten in Somalië. Dat bleek woensdagavond tijdens het debat over de verlenging van de Nederlandse bijdrage in de missies die piraten bestrijden.

De SP en GroenLinks denken dat er een nieuwe artikel-100-brief nodig is als de EU of de NAVO militairen aan wal sturen in Somalië om daar bijvoorbeeld spullen van piraten te saboteren.

Hillen had daar in de media over gesproken. SP-Kamerlid Ewout Irrgang vroeg in de staart van het overleg een schorsing aan om met zijn fractie te kunnen overleggen.

Meerderheid

Overigens kan de verlenging van de Nederlandse bijdrage aan de EU- en NAVO-missies rekenen op steun van een meerderheid, zo bleek al tijdens het overleg. De inzet is dat Nederland tot zeker eind 2012 blijft meedoen met afwisselend vier schepen en een onderzeeboot.

De regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartij PVV zijn voor, evenals de ChristenUnie. De andere partijen moesten zich nog officieel erover uitlaten in de derde termijn van het debat, die tot donderdagmiddag is uitgesteld.