DEN HAAG - Nederland moet voor het tweede testtoestel van de Joint Strike Fighter (JSF/F-35) maximaal 90 miljoen euro betalen. Het kabinet heeft eind april getekend voor de aanschaf van dit Amerikaanse gevechtsvliegtuig.

De richtprijs van het testtoestel inclusief motor bedraagt 82,8 miljoen euro. Dat is 16,4 miljoen minder dan de eerder geraamde prijs, schreef minister Hans Hillen van Defensie vrijdag aan de Tweede Kamer.

Maar de uiteindelijke prijs kan nog stijgen. Afgesproken is dat het toestel niet meer dan 90 miljoen euro mag kosten.

Het vorige kabinet had het eerste testtoestel aangeschaft en deels aanbetaald. Op basis van het huidige prijspeil zou dat 102,8 miljoen euro kosten.

Twee testtoestellen

Het blijft voorlopig bij twee testtoestellen van de JSF, omdat een volgend kabinet pas zal kiezen wat de opvolger van de verouderde F-16 wordt.

Het was de bedoeling die vanaf 2016 te vervangen. Maar als onderdeel van de ingrijpende reorganisatie bij de krijgsmacht heeft Hillen besloten drie jaar langer dan gepland door te vliegen met de nog resterende 68 F-16-gevechtsvliegtuigen. Dat kost volgens hem naar schatting 300 miljoen euro.

Hillen waarschuwt dat (verder) uitstel van de vervanging van de F-16's tot operationele risico's en daarmee beperkingen leidt. Het zal steeds vaker voorkomen dat de inzet van de kisten onder hoge dreigingsomstandigheden niet meer verantwoord is.

De Kamer wilde weten wanneer de F-16 niet meer kan voldoen aan de operationele eisen. Maar dat is volgens de minster niet te voorspellen, omdat dat afhankelijk is van de vereiste inzet en de dreiging.

Transportcapaciteit vergroten

Hillen meldde vrijdag ook aan de Kamer dat Defensie heeft besloten de transportcapaciteit van de twintig nieuwe NH-90-helikopters boven zee en land te vergroten.

Daarvoor krijgen de middelzware helikopters extra apparatuur aan boord, zoals een systeem om te kunnen communiceren met grondeenheden en een voorziening om hoogspanningskabels door te snijden als de helikopter die raakt.

De herijking van het project wordt binnen het budget uitgevoerd, al wordt wel 2,5 miljoen euro uit de reserve van het project gebruikt.

De uitbreiding van de transportmogelijkheden van de NH-90 is volgens Hillen ook van belang, omdat alle Cougar-transporthelikopters vanwege de bezuinigingen worden afgestoten.