
Nederland staat extra lange vrachtwagens toe
Uitgebreide proeven tonen volgens de minister aan dat dit type vrachtwagen zuiniger en daarmee goedkoper en schoner is dan gewone vrachtwagens. De extra lange en zware vrachtwagens, ook wel LZV's genoemd, kunnen tot 60 procent meer vervoeren dan een gewone truck.
Afgelopen jaar reden er in Nederland vierhonderd van deze LZV's. Door deze vrachtwagens niet langer in een proef maar permanent toe te staan, wordt het voor de transportsector interessant hierin te investeren, aldus Schultz.
Milieu
''Doordat er per LZV meer vervoerd kan worden, dragen deze vrachtwagens bij aan een betere benutting van de weg, lagere transportkosten en minder belasting voor het milieu'', stelt de minister.
Zij vindt het dan ook ''onbegrijpelijk dat de Europese Unie wel ambities toont om wat te doen aan efficiënt transport, maar deze kans laat liggen''.
Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent LZV's en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen op proef. Volgens de minister vrezen tegenstanders van de extra grote trucks dat deze vorm van transport, goederenvervoer over het spoor ontmoedigt. Maar Schultz vindt dat wat dat betreft ''water, spoor en weg elkaar vooral moeten aanvullen''.
Gevaar
GroenLinks ziet geen heil in het toestaan van zwaardere of langere vrachtwagens. ''Die bakbeesten zijn een gevaar voor andere weggebruikers en ze rijden wegen en bruggen stuk'', zei GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent.
Haar mening komt overeen met wat de minister al vreesde. ''Ik bestrijd het milieurendement. Lagere kosten voor het wegtransport betekent minder vervoer over spoor en water. Zonde, want dat is veel schoner”, aldus Van Gent.
Ze vreest verder voor de verkeersveiligheid, omdat het lastiger navigeren is ''met zo’n bakbeest''. De veiligheid van voetgangers en fietsers komt volgens de GroenLinks-politica te veel in het geding.