Schultz wijst andere NS-kaart niet af

DEN HAAG - Het mogelijk afschaffen van korting in de avondspits voor treinreizigers met een NS-Voordeelurenabonnement wijst minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) niet direct af.

Dat bleek donderdagavond tijdens een debat in de Tweede Kamer over diverse spooronderwerpen.

Eerder donderdag schreef ze een brief over hetzelfde plan en toen zei ze dat ze eerst het oordeel van consumentenorganisaties afwacht.

''Ik loop wat vooruit op hun conclusie, maar je zou kunnen zeggen dat het NS-plan een goede manier kan zijn om in te spelen op de verschillende types reizigers die je gaat krijgen in de maatschappij'', zei ze tijdens het debat.

''Je lokt er mensen mee naar de daluren. Maar misschien zie ik dan dingen over het hoofd.''

PvdA

Een aantal fracties baalt van het NS-plan, maar kondigde nog geen politieke middelen aan om het voornemen te voorkomen. PvdA'er Jacques Monasch behoort niet tot die critici.

''Laten we wel wezen: iedereen die nu zo'n kaart met korting in de avondspits heeft, houdt 'em en blijft 'em houden'', schetste hij. ''En mensen die er een willen kunnen 'em nog snel aanschaffen.''

Treinlijn Schiphol-Lelystad

De Kamer sprak verder over plannen van de minister om een geplande vergroting van de capaciteit op de treinlijn Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad versoberd uit te voeren.

Ook hier waren verschillende Kamerleden bezorgd over, maar anderen kunnen zich vinden in de beslissing van de VVD-bewindsvrouw om hierover pas later een definitief besluit te nemen.

Gelekte stukken

Ze vonden het wel vreemd dat dergelijke plannen steeds naar buiten komen via gelekte stukken. Eerder gebeurde dat met plannen over 130 kilometer rijden.

In verband met dat lek over het 130 rijden heeft Schultz aangifte gedaan bij de rijksrecherche, vertrouwde de minister de parlementariërs toe.

In het geval van de treinlijn heeft dat volgens haar geen zin, omdat in dat dossier ook talloze regionale bestuurders over de stukken beschikken. Het vinden van het lek is dan volgens haar veel moeilijker.

Baas Prorail

De Kamer vergaderde verder ook nog over een NRC-interview met de nieuwe baas van spoorbeheerder Prorail, Marion Gout. Daarin stelde zij minder oog te hebben voor de reizigers en meer voor de spoorvervoerders.

Politiek Den Haag, inclusief de minister, zijn daarover 'not amused' en vinden het een 'valse start'. Maar Schultz blijft staan voor de kwaliteiten van Gout. ''Daarop is ze aangesteld en niet op haar interviewkwaliteiten'', grapte Schultz.

Tip de redactie