DEN HAAG - Een Kamermeerderheid wil dat de regering ''alles binnen haar mogelijkheden doet'' om de beoogde fusie tussen de Franse vervoersbedrijven Veolia Transport en Transdev te blokkeren.

De ondernemingen zijn in Nederland actief via dochterbedrijven Connexxion en Veolia Transport.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) liet een week geleden nog weten geen reden te zien om de fusie te blokkeren. Ze weersprak zorgen dat het fusiebedrijf straks te groot wordt op de Nederlandse markt, wat slecht zou kunnen uitpakken voor reizigers en werknemers.

Volgens haar blijft er ''voldoende markt'' over.

NMa

De kartelwaakhond NMa gaf eerder het groene licht voor de fusie. Het voorstel om toch een stokje te steken voor de fusie, kwam van Kamerlid Farshad Bashir. De meerderheid kwam door steun van de PVV, gedoogpartner van de regering.

Volgens Bashir krijgen de vervoersbedrijven door de fusie in Nederland een marktaandeel van rond de 70 procent, in zijn ogen een onwenselijke situatie.

Marktwerking

''Dit is een keiharde uitspraak van de Tweede Kamer dat de problemen met de marktwerking in het openbaar vervoer uit de hand lopen. Er is voor de SP maar één ding erger dan marktwerking in het openbaar vervoer en dat is een monopolist binnen de marktwerking.''

Connexxion is op de Nederlandse markt aanwezig in het openbaar vervoer met bussen, treinen, boten en trams. Verder rijdt het bedrijf touringcars, taxi's en ambulances. Veolia onderhoudt ferry-, bus- en treinverbindingen in Nederland en rijdt regiotaxi's.