RIJSWIJK - De provincies hebben dit keer fors bezuinigd op de campagnes voor de Provinciale Statenverkiezingen.

Reden daarvoor is in de meeste gevallen de economische situatie. Dat blijkt uit een rondgang langs de provincies.

De campagnes gingen afgelopen week van start.

Bekendheid

In totaal geven de provincies dit jaar bijna 1,9 miljoen euro uit aan de campagnes die als belangrijkste doel hebben bekendheid te geven aan de verkiezingen op 2 maart, in de hoop de opkomst te verhogen.

Vier jaar geleden was dat voor de provinciale verkiezingen ruim 3,4 miljoen euro.

Sober

De provincie Zuid-Holland bezuinigde het meest. Trok ze in 2007 nog ruim een half miljoen euro uit, nu is dat ongeveer 60.000 euro. ''Provinciale Staten hebben vanwege de economische situatie ervoor gekozen het heel sober te doen.

Ook speelt een rol dat het nu een korte campagne is. De vorige keer begonnen we veel eerder met een campagne om meer bekendheid te geven aan de provincie zelf'', aldus een woordvoerster.

Hot item

Ook Gelderland sneed fors. Het budget daalde van 675.000 euro naar 250.000 euro. ''We hebben nu alleen het hoogst noodzakelijke gedaan'', meldt de provincie. In Noord-Brabant wordt ruim 100.000 euro uitgegeven, ongeveer de helft van vier jaar geleden.

''Vier jaar geleden zijn we er achter gekomen dat een korte campagne weinig zoden aan de dijk zet. Bovendien is de politiek nu een hot item, daar kan een campagne nooit bovenop'', stelt een woordvoerster.

De campagnes bestaan in de meeste provincies uit het meedoen aan stemwijzer.nl, kieskompas.nl, wiekiesjij.nl, een eigen verkiezingswebsite, een open dag en het organiseren van de uitslagenavond op 2 maart.